ID-plicht in Assen: 332 procesverbalen

20 november 2006

ID-plicht in Assen: 332 procesverbalen

De SP fractie heeft schriftelijke vragen gesteld over uitvoering van de uitgebreide identificatieplicht in Assen. Het college heeft afgelopen week gereageerd met een aantal antwoorden.Op de meeste vragen die SP raadslid Jan Broekema heeft gesteld kwam echter geen antwoord.

Volgens de cijfers die het college de SP wel kon vertellen zijn er in Assen sinds de invoering van de nieuwe wet 332 proces verbalen uitgeschreven voor het niet kunnen tonen van een id-kaart. Dit gebeurde meestal naast een boete voor verkeersovertredingen bijvoorbeeld of reizen zonder geldig kaartje. Mensen krijgen dan dus een dubbele boete, een voor bijvoorbeeld het fietsen zonder licht, en nog een keer 25 euro (14 en 15-jarigen) of 50 euro (16+) voor het niet bij je hebben van het id-bewijs. In geen van de gevallen ging het om dreiging van terrorisme of ander extreem geweld, een van de voornaamste redenen om in 2005 de uitgebreide id-plicht in te voeren.

Er is dus nog steeds geen zicht op hoeveel jongeren onder de 18 in Assen zijn bekeurd, hoeveel mensen er zijn opgepakt omdat ze zich niet konden legitimeren en hoe vaak er is over gegaan tot vervolging. Het college geeft aan dat, om de vragen te beantwoorden, grote inspanning nodig is omdat alle procesverbalen handmatig moeten worden nagekeken, en dit wordt niet opportuun geacht.

De conclusie die hieruit kan worden getrokken is dat door deze werkwijze er weinig zicht is op de effecten van de wet en dat er op deze manier ook slecht te controleren valt door de politiek. Het is volgens de SP belangrijk te zorgen voor zoveel mogelijk openheid over hoe Nederland wordt bestuurd en hoe de wetten worden uitgevoerd. Die openheid ontbreekt op dit punt helaas nog.

Volgens de SP zou er veel tijd en moeite kunnen worden bespaard door bijvoorbeeld deze zaken te digitaliseren. Op die manier kunnen belangrijke gegevens sneller beschikbaar zijn en gebruikt worden om het beleid te verbeteren of aan te passen. Ook scheelt het veel bureaucratie door te werken met een digitaal programma waarin je met een paar muisklikken alle gegevens hebt ingevoerd en ook weer kan opvragen.

Daarnaast stelt de SP dat de uitgebreide id-plicht, in ieder geval in Assen te weinig doeltreffend is. Een van de meest belangrijke reden van invoering was om Nederland veiliger te maken, maar in Assen is geen sprake geweest van terrorisme of extreme geweldsdreiging. Uit de cijfers die nu wel bekend zijn blijkt dat het merendeel van de boetes worden uitgeschreven naast bijvoorbeeld een boete voor een verkeersovertreding. Nu worden vooral mensen die zonder licht fietsen dubbel beboet. De veiligheid van onze samenleving wordt daar dus niet mee vergroot. Inmiddels is er in Assen wel een flink bedrag aan boetegeld binnengehaald, er wordt gemiddeld om de dag iemand bekeurd voor het niet kunnen laten zien van zijn id-kaart. Het moet niet zo zijn dat de id-plicht meer een melkkoe wordt dan dat het echt zorgt voor een veilige samenleving.

De SP Assen is dan ook benieuwd wat de uitkomst van de vragen is in andere gemeenten. De SP doet in veel gemeenten namelijk hetzelfde onderzoek, in samenwerking met bureau Jansen & Jansen om zo een goed beeld te krijgen hoe deze wet wordt uitgevoerd.

De SP is benieuwd of andere gemeenten wel snel kunnen beschikken over deze cijfers en wat dan het verschil is met Assen. Afhankelijk van de uitkomst kijkt de fractie of het nodig is verdere vragen te stellen aan het College in Assen of dat er andere stappen moeten worden gezet.