SP vraagt in raadsvergadering of college verenigingen op straat zet

5 oktober 2006

SP vraagt in raadsvergadering of college verenigingen op straat zet

ASSEN – In het vragenuurtje van de gemeenteraad stelde Jan Broekema van de SP een vraag over de huuropzegging van de verenigingen die gebruik maken van het pand Marktzicht op het Veemarktterrein. Het pand wordt als vergader- en verenigingsruimte gebruikt door onder andere de Carnavalsvereniging Narren van Pitlo, de ANBO, het PCOB (beide ouderenbonden) en de buurtvereniging Oranjestraat.

Volgens wethouder Alex Langius wordt Marktzicht een restaurant. Daarom is er geen plaats meer voor de bonden en verenigingen; hen zal dan dus de huur worden opgezegd. Jan Broekema vroeg daarop of de gemeente de groepen helpt aan andere ruimte voor hun activiteiten. Wethouder Langius antwoordde dat de bonden en verenigingen zelf een andere locatie dienen te zoeken. Komen ze daarmee in problemen, dan kan de gemeente altijd nog de helpende hand bieden. Jan Broekema was niet helemaal tevreden met het antwoord. Hij vond dat van de gemeente toch wel een tegenprestatie verwacht mag worden, evenals het aanbod aan het orgelmuseum dat pas hoeft te verhuizen als er gezamenlijk een aanvaardbare alternatieve locatie is gevonden. Hij kreeg echter van voorzitter Dineke van As niet meer de gelegenheid dit onderwerp verder te bespreken. Voor een bespreking zal de SP er een agendapunt van moeten maken op een van de volgende vergaderingen.