SP doet onderzoek naar de uitvoering van de identificatieplicht

24 oktober 2006

SP doet onderzoek naar de uitvoering van de identificatieplicht

De SP doet onderzoek naar de Wet op de Uitgebreide Identificatieplicht die op 1 januari 2005 in werking is getreden. Daarom heeft de fractie schriftelijke vragen aan het college van B&W in Assen gesteld.

Om meer zicht op de uitvoering te krijgen willen wij proberen meer cijfers boven tafel te krijgen via vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders over de uitvoering van de Wet in de gemeente Assen. In juni dit jaar vernamen wij namelijk dat er wel veel mensen worden bekeurd, maar betrekkelijk weinig mensen klagen. Veel mensen weigeren echter wel hun boete te betalen en laten de zaak voor de rechter komen, maar uiteindelijk is het moeilijk deze verhalen van mensen te verzamelen.

SP raadslid Jan Broekema: "Ik wil van het college onder andere weten hoeveel jongeren onder de 18 jaar een boete hebben gekregen omdat ze geen id-kaart bij zich hadden, hoeveel mensen er zijn opgepakt en naar het politiebureau gebracht zijn omdat ze zich niet konden legitimeren en hoeveel proces verbalen er zijn uitgeschreven."

Wij hopen dat de burgemeester als korpschef enig inzicht kan geven in de getallen die bij zowel politie als Openbaar Ministerie voor handen zijn.

Je kunt de vragen hier lezen.