College B&W: WK superbikes uitje voor raadsleden om elkaar "informeel te treffen"

5 september 2006

Het college van B&W heeft antwoord gegeven op de schriftelijke vragen die de SP fractie heeft gesteld over de skybox op het tt-circuit en WK superbikes. Het college geeft aan dat de uitnodiging om een dagje races te kijken in de gemeentelijke skybox tot doel had om als raads- en collegeleden elkaar informeel te treffen, de onderlinge relaties te onderhouden en te versterken. Er waren ook geen andere mensen of groepen uitgenodigd dan raads- en collegeleden. Deze reactie laat precies zien wat volgens de SP het grootste bezwaar is, en waarom de uitnodiging niet had moeten worden verstuurd. Als het college en de raad graag informeel bij elkaar willen komen dan kan dat op eigen kosten, niet in een dure skybox op kosten van de belastingbetaler.

Daarnaast is het volgens de SP niet nodig om op deze manier de onderlinge relaties te verbeteren. De gemeenteraad is geen theekransje. Het is goed en als kleine fractie soms noodzakelijk om samen te werken. Maar dat moet op basis van inhoudelijke punten. Je zit in de raad om de burgers die je hebben gekozen te vertegenwoordigen, om de doelen die in het verkiezingsprogramma zijn gesteld te bereiken. De raad hoeft niet een gezellige clubje te worden, lekker informeel in een skybox elkaar te ontmoeten. Nee, om achterkamertjes politiek te voorkomen en openheid te bevorderen is het zelfs beter van niet. Het is misschien mooi als het klikt tussen raadsleden, maar niet noodzakelijk, en het college hoeft dat al helemaal niet te bevorderen door een dagje WK races te organiseren, betaalt met belastingcenten.

Het college geeft helaas aan dat het niet af wil van de skybox. Netwerken is een vaak genoemde uitdrukking als er over de skybox gesproken wordt. Het is volgens de SP absoluut onnodig om daarvoor een skybox te huren, het onderhouden van netwerken hoeft niet daar te gebeuren en is ook voorbehouden aan een selecte groep. Het TT-circuit is belangrijk voor Assen, maar dat hoeft niet te worden geuit door een dure skybox. Het nut en de noodzaak van de skybox heeft het college dan ook volgens de SP niet in de beantwoording niet laten zien. Als men wil praten met relaties, netwerken onderhouden, dan hoeft dat toch niet in een dure skybox, we hebben immers een prima gemeentehuis in Assen, en er zijn voldoende andere ontmoetingsplekken. Als het aan SP ligt zal deze discussie verder worden gevoerd, er zijn (gelukkig) ook steeds meer raadsleden die op de brief hebben gereageerd en we zullen kijken wat dit oplevert. De SP zal hoe dan ook de skybox, de omgang en het gebruik ervan kritisch in de gaten blijven houden.

Voor de vragen en de beantwoording klik hier