Bespreking voortgangsnota in raad

5 juni 2006

Bespreking voortgangsnota in raad

Afgelopen donderdag 1 juni is de voortgangsnota in de Asser gemeenteraad besproken. Hierin geeft het college aan hoe het er met de plannen voorstaat. De SP heeft zich zeer kritisch geuit over deze nota en hier uiteindelijk ook niet mee kunnen instemmen.

Volgens de SP zijn er nog te veel onduidelijkheden in de voortgangsnota en begroting. De financiële plaatjes van veel grote, vele miljoenen kostende projecten zijn niet transparant, het is niet duidelijk of en hoeveel aan subsidies binnen is, hoe projecten die eraan gaan komen worden gefinancierd en vooral, hoeveel precies de Asser bevolking moet betalen voor deze prestige projecten. Fractievoorzitter Alie Dekker verwoorde in de raad helder dat het echt niet kan dat met zoveel onduidelijkheid en geen goede (financiële) onderbouwing de gemeenteraad toch gewoon doorgaat alsof er niets aan de hand is. Dit is helemaal absurd wanneer je kijkt naar de raadsvergadering van enkele weken geleden waar er tijdenlang over een simpele, weinig kostende oplossing van het parkeren voor gehandicapten moest worden gesproken. Het college en veel raadsfracties hadden hier veel moeite mee omdat het onvoldoende (financieel) onderbouwd was terwijl het om een simpele oplossing ging die hooguit een paar duizend euro zou kosten. Nu wordt er wel bijna kritiekloos ingestemd met zoveel onduidelijkheid en zo weinig transparantie terwijl het om vele miljoenen euro's gaat.

De SP fractie heeft ook aangekaart dat het te gek voor woorden is dat ex-wethouders een zeer riante wachtgelduitkering krijgen, zonder dat daar ook maar iets tegenover staat. De SP is hier zeer op tegen. Een ieder ander moet verplicht solliciteren wanneer hij werkloos wordt en een uitkering krijgt, dit zou dus ook voor deze wethouders moeten gelden. Helaas zijn dit wettelijk vastgestelde regels en kan de gemeenteraad hier niets aan doen, maar het is belangrijk om duidelijk te laten zien dat dit wat de SP betreft niet acceptabel is. Helaas had geen van de drie ex-wethouders die dit betrof de moed om hierop te reageren.

Volgens de SP moeten de nog steeds op het lijstje staande bezuinigingen op de bibliotheek en het welzijnswerk direct worden geschrapt. De SP is hier altijd erg op tegen geweest, deze onderdelen verdienen juist investeringen. Helemaal met het oog op de toekomst, oa. de WMO die per 1 januari 2007 wordt ingevoerd, zijn bezuinigingen op deze onderdelen volgens de SP onacceptabel. Het college heeft op geen enkele manier nut en noodzaak van deze bezuinigingen bewezen, maar wil helaas toch de bezuinigingen laten staan wat zorgt voor meer onduidelijkheid en onzekerheid bij de betrokkenen. Een schande volgens de SP.

Ook was de inzet van het college op het gebied van sociale woningbouw volstrekt onvoldoende. Het college, bij monde van wethouder van Hooft gaf zelfs aan dat het teveel kostte en te weinig opleverde om nieuw te gaan bouwen voor mensen met de lagere inkomens. Dit is niet hoe de SP wil dat er wordt geïnvesteerd in onze stad. Iedereen moet een plek krijgen om te wonen in Assen, niet alleen de mensen met een zeer goed gevulde portemonnee. Er is wel afgedwongen dat er op korte termijn met het college wordt gediscussieerd over de woningbouw en deze problemen.

De SP heeft ingestemd met een aantal voorstellen die zijn gedaan om het geld, 1,1 miljoen euro, een overschot op de begroting, nu in te zetten. Het aanstellen van een extra jongerenwerker, 300.000 euro voor armoedebestrijding en het eerder inzetten van beschikbaar gesteld geld voor evenementen konden rekenen op de steun van de SP fractie. Geen van deze voorstellen heeft het helaas gehaald omdat de PvdA, CDA en Christenunie, de collegepartijen, hier nu niet op wilde inzetten maar dit pas bij de begrotingsbehandeling eind 2006 wilde behandelen.

SP fractie