SP Assen in debat over het wijkbeleid

15 februari 2006

SP Assen in debat over het wijkbeleid

Op woensdag 15 februari ging de SP, vertegenwoordigd door Jan Broekema (SP nr. 2), in debat met de lijsttrekkers van de andere politieke partijen. Het debat vond plaats in wijkgebouw de Componist in Noorderpark.

Jan Broekema legde uit waar de SP in Assen voor staat en gaat, liet aan de hand van enkele voorbeelden zien dat het vele geld dat nu wordt gepompt in de prestige projecten veel beter op zijn plaats zou zijn als het zou worden ingezet in de wijken. Een goed voorbeeld was de Mercuriusparkeergarage die in 2004 voor 2 miljoen euro is gerenoveerd en waarvan 500.000 euro is gestopt in een mooie inrit met pergola en andere versieringen. Dit geld had veel beter gebruikt kunnen worden om te investeren in bv. meer jongerencentra of andere voorzieningen in de wijken.
Een van de SPeerpunten van de SP, meer aandacht voor de jeugd, kon op veel bijstand rekenen van de andere partijen. Als jongste deelnemer (24) van het debat probeerde Jan uit te leggen dat door nu flink te investeren in het jeugd en jongerenwerk en welzijnswerk dit in de toekomst ons alleen maar meer oplevert.

De bedoeling van de avond was een flinke discussie, aan de hand van 5 stellingen die te maken hadden met alles wat er kan spelen in de wijk of buurt.

Doordat de debatleider het te langdradig maakte en de aanwezige politieke partijen veel individuele spreektijd kregen, bleef er veel te weinig tijd over voor echte discussie tussen de partijen en voor vragen uit de zaal. Ook niet alle woordvoerders van de politiek hadden veel interesse en waren gemotiveerd. De lijsttrekker en wethouder Wiersema van Plop zat tijdens het debat zelfs uitgebreid een krantje te lezen en kreeg hierover ook stevig commentaar te horen van een van de aanwezigen.