Cultuurdebat

11 februari 2006

Cultuurdebat

Zaterdag 11 februari was het grote Cultuurdebat in het gebouw van DeFKa. De partijen wisselden van gedachten over de toekomst van DeFKa en hun huisvestingsprobleem. Radio Assen zond de gesprekken rechtstreeks uit. Het was mijn eerste publieke optreden. Ik heb de visie van de SP op de vragen van DeFKa waar mogelijk gegeven en vragen uit het publiek beantwoord. Het was een interessante bijeenkomst waar ik veel van heb geleerd. DeFKa en andere groeperingen willen graag in de aanloop naar de verkiezingen horen hoe de verschillende partijen denken over hun vragen en zorgen over de toekomst. Omdat er geen tijd en ruimte was om mijn visie in zijn geheel weer te geven doe ik het even hier.

Cultuur is net als sport van groot belang voor de volksgezondheid. Zonder cultuur in de vorm van woord, beweging, beeld en geluid wordt de mens niet meer gestimuleerd buiten de gebruikelijke denk en belevingskaders te treden. Het ontwikkelen van het creatieve denken en doen van de mens is kiezen voor leven, groeien en vernieuwen. Een maatschappij zonder breed toegankelijke, vernieuwende en prikellende cultuurbeleving is een dode maatschappij die stil blijft staan en zich niet verder ontwikkeld als een lerende en creatieve maatschappij.

Een professionele kunst is niet per definitie en betere of voor de maatschappij belangrijker creatieve uiting. Het verschil zit in het feit dat de professionele kunstenaar zijn inkomen wel en de andere niet met zijn creatieve uiting kan verwerven. Als de waarde van kunst wordt afgemeten naar winstgevendheid zijn we niet op de goede weg. Naast de professionele kunst dienen we ook zeker meer aandacht, geld en ruimte te bieden voor amateurkunst en cultuur. Brede toegankelijkheid tot kunst en cultuur zowel in betaalbaarheid als aanbod en diversiteit is een belangrijk recht. Daarnaast leidt laagdrempelige actieve en passieve amateurkunst automatisch tot meer interesse voor het professionele circuit.

Door de bezuinigingen op kunst en cultuur zien we dat er steeds minder ruimte en geld is voor ateliers en kunstenaarsinitiatieven. De nieuwe huisvesting voor DeFKa in de vorm van een cultuurbedrijfsverzamelgebouw is een goed voorstel. De verschillende disciplines samenbrengen en een vaste plek waar creativiteit kan groeien en bloeien, spreekt me erg aan. Assen verdient een eigen broedplaats voor lokaal talent.

Door het terugtrekken van de overheid en de financiering van kunst en cultuur meer en meer over te laten aan sponsors geeft diezelfde overheid te kennen geen visie en aanpak voor de kunst en cultuur te willen ontwikkelen. Een dergelijke overheid ziet niet de waarde van kunst en cultuur voor de ontwikkeling van de samenleving waar zij verantwoordelijk voor is. De lokale en landelijke overheid moeten hun verantwoordelijkheid nemen voor de financiering van de creatieve ontwikkeling van haar inwoners. De SP pleit ervoor dat minimaal 1% van de rijksbegroting naar cultuur gaat.

Het budget dat de gemeente vrij wil maken voor kunst en cultuur (zowel professionele- als amateur kunst) is afhankelijk van de waarde die zij hecht aan cultuur in al zijn vormen. Maakt zij een eenzijdige keuze voor vermaakindustrie, voor datgene dat verkoopt dan zal er weinig over blijven voor vernieuwende, en prikkelende initiatieven.

Ik hoop dat in de nieuwe gemeenteraad voldoende aandacht en geld wordt uitgetrokken om Kunst en Cultuur in al zijn vormen te blijven stimuleren.

Alie Dekker