Gewoon doorgaan!

4 juli 2005

Gewoon doorgaan!

Afgelopen vrijdag 1 juli organiseerden wij een avond in Hotel de Jonge. Dit keer geen ledenavond of politiek café, maar een thema-avond. Deze avond kreeg de naam "kleurrijk basisonderwijs" en ging over allochtonen en het (basis)onderwijs.

Alhoewel de opkomst eerlijk gezegd wat mager was, hadden we over de kwaliteit niets te klagen. Er ontstonden interessante discussies over of de gemeente, politieke partijen, docenten en natuurlijk allochtonen zelf wel genoeg doen om mensen goed te betrekken en genoeg kansen geven. Düzgün Yildrim (statenlid) en Marijke van den Broek (raadslid en voormalig docente) deelden ook hun visie met ons.

Aan het einde van de avond werd er een enquête gehouden onder de aanwezigen. Mensen konden kiezen uit: ja, nee, misschien of weet ik niet. Enkele opvallende uitkomsten:

• Op een na, vindt iedereen dat we dit soort avonden vaker moeten organiseren. Die ene persoon kruiste 'misschien' aan.
  • Bijna de helft van de aanwezigen vond dat de gemeente Assen niet genoeg doet voor allochtonen. Slechts 1 persoon kruiste 'ja' aan.
  • Niemand kruiste aan dat hij of zij vindt dat basisscholen genoeg doen voor allochtonen, maar de meesten kozen voor 'weet ik niet'.
  • Over of de politiek genoeg doet, zijn de meningen verdeeld. 'ja' kwam het minste voor en werd vooral aangekruist door mensen die zelf actief in de politiek zijn. 'Nee' werd vooral aangegeven door mensen die op eigen titel (dus niet namens een vereniging of partij) gekomen zijn.

Kortom, er kan nog best het een en ander veranderd worden! Ook een paar plannen van Kleurrijk Assen, die ons Raadslid uitlegde, werden niet al te positief ontvangen. Sterker nog, sommigen bestempelden ze als complete onzin. Samen concludeerden we dat er toch wel een paar aardige ideeën tussen zaten, maar er moet zeker nog aan gewerkt en kritisch naar gekeken worden.

Wij hebben het ervaren als een zeer interessante en leerzame avond en wij sluiten zeker niet uit, dat we vaker van dit soort avonden gaan organiseren. Als u nog leuke ideeën heeft, u heeft vragen over de enquête en wil daar meer van weten, of u heeft ook zin om de handen uit de mouwen te steken, mail me dan even.

Bij de tips en overige opmerkingen, gaven mensen vooral aan dat we moeten proberen de volgende keer nog meer mensen te benaderen. Iemand schreef: Gewoon doorgaan! En dat is natuurlijk ook het gevoel wat wij hebben. Het was een eerste keer, dus we gaan gewoon door!