SP neemt afstand van geweld en bedreigingen

4 mei 2005

SP neemt afstand van geweld en bedreigingen

Vorige week werd de SP in Assen door diverse groeperingen op de hoogte gesteld van het feit dat Michiel Smit naar Assen komt op 5 mei. Hij gaat daar in discussie met iemand van de AEL over onder andere het dragen van Lonsdale kleding en witte veters.

De SP is van mening dat het beter is om deze heftige confrontatie niet te houden op 5 mei. Bevrijdingsdag hoort volgens ons een leuk feest te zijn, waarbij wij met respect en solidariteit naar iedereen vieren dat wij een vrij land zijn.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de SP vindt dat Michiel Smit nooit welkom is in Assen, sterker nog, wij zijn van mening dat iedereen zijn mening mag komen uiten en dat elke politieke activiteit, op een fatsoenlijke manier georganiseerd, welkom is in Assen. Het idee om meneer Smit met iemand van de AEL in discussie te laten gaan, vinden wij dan ook geen slecht idee.

Helaas denken extreem linkse organisaties daar anders over. Zij hebben bedreigingen geuit en geven zelfs aan geweld niet te schuwen op bevrijdingsdag. De SP distantieert zich volledig van deze uitlatingen. Nogmaals; bevrijdingsdag is een dag om stil te staan bij de bevrijding en geen dag voor heftige confrontaties.