SP met tegenzin akkoord met geld voor hockeyvelden

25 maart 2005

SP met tegenzin akkoord met geld voor hockeyvelden

Het college vroeg de raad toestemming om voor 170.000 euro de kunstgrasvelden van de Hockey Vereniging Assen op te knappen. Tegelijk zouden de velden gedeprivatiseerd worden. Toen SP-raadslid Marijke v.d. Broek het woord nam, vermoedde men een tegenstem. Tot verbazing van de aanwezige hockeysporters bleek dat niet het geval.

Wat zei Marijke: 'Privatisering is een proces waar de SP nooit enthousiast over is geweest en nog steeds niet is. Over het algemeen heeft privatisering van overheidsbezittingen niets goeds opgeleverd en in dit geval is het met de privatisering van de hockeyvelden ook financieel weer helemaal uit de klauw gelopen.

Eigenlijk staan we nu als raad met de rug tegen de muur en ook de SP zal niet anders kunnen dan instemmen met de 170.000 euro voor vervanging van de velden. Toch heb ik nog twee vragen:

1. Gaat de gemeente de hockeyvelden nu definitief in eigen beheer houden of wordt na verloop van tijd de behoefte aan privatisering weer beloond?
  2. Gelden van de Breedtesportimpuls kunnen m.i. niet ingezet worden als daar niet een goed plan ligt om meer dan reguliere sporters in beweging te krijgen. Is er zo'n plan van het HVA?'

Antwoorden van de wethouder:

1. Voorlopig zijn er geen privatiseringsplannen. Maar garantie op de toekomst kan ik niet geven.
  2. Hierop blijf ik het antwoord schuldig. We moeten ervan uitgaan dat de gelden van de Breedtesportimpuls verantwoord besteed worden. Als mw. Van den Broek hier meer over wil weten, kan dat antwoord op een ander moment gegeven worden.