Nog steeds bevroren

17 januari 2005

Nog steeds bevroren

We gaan het tweede jaar in waarin het bruto sociaal minimum inkomen niet is geïndexeerd.

We hebben te maken met een steeds duurder wordend leven. Huren die omhoog gaan, ziekenfondspremies die omhoog gaan, een energierekening die enorm gaat stijgen, en premies die alleen maar meer worden, en dan ben ik er nog niet. Aandeelhouders, voorzitters van raden van besturen en menig ander zit er warmpjes bij, mensen die van een uitkering of het minimuminkomen moeten leven een stuk kouder. Sommige mensen krijgen een (kleine) salarisverhoging volgens hun CAO, maar die kan het koopkrachtverlies niet eens opvangen, laat staan dus de mensen die van het sociaal minimum leven.

De mensen die van dit minimum inkomen moeten rondkomen zijn er netto zelfs enorm op achteruit gegaan de afgelopen anderhalf jaar; een stijging van de awbz premie en belastingen zorgt ervoor dat er netto nog minder te besteden is. En dan heb ik het nog niet eens over chronisch zieke mensen, ouderen en gehandicapten, die meestal ook nog eens geen aanspraak zullen kunnen maken op hun no-claim korting, schandalig!

Laten we er vanaf 01-01-2005 (had al eerder gemogen, maar nu kan het echt niet langer) een andere naam aan geven en het het bruto asociale minimum gaan noemen!