Asser college stapelt fout op fout en neemt raad niet serieus!

17 januari 2005

Asser college stapelt fout op fout en neemt raad niet serieus!

De druppel die de emmer doet overlopen:
Op de agenda van de komende raadsvergadering (27/1) staat het agendapunt 'Wonen boven winkels'. Het college stelt voor een extern bureau in te schakelen (22.000 euro) om uit te zoeken of er meer woningen boven winkels in het Asser centrum kunnen komen.

Een Maastrichts onderzoeksbureau heeft succes geboekt in de eigen stad doordat uiteindelijk van de 600 mogelijke panden, 250 woningen worden gerealiseerd. Dit gemeentebestuur had als doel meer woningen te creëren voor starters en studenten en stelde daartoe voor de noodzakelijke verbouwingen (vaak moet een aparte opgang gemaakt worden) ook een aanzienlijk bedrag beschikbaar. De bijdrage aan de verbouwingen kostten gemiddeld 20.000 euro per pand.

Assen heeft geen studenten en Assen wil geen geld ter beschikkking stellen. Wie moeten er dan gaan wonen? Voor starters en jongeren worden de woningen, als een ondernemer zelf de verbouwing ter hand neemt, te duur. Ouderen zullen geen belangstelling hebben omdat de bovenwoning alleen per trap bereikbaar is en in de woning vaak ook nog een trap is naar de volgende verdieping.

De gemeente kan dus volstaan met een brief naar de pandeigenaren van de ondernemingen met het verzoek om een woning te creëren boven hun winkel. Dus het bureau is niet nodig. Dus in de raadsvergadering kunnen we het collegevoorstel afblazen. Niet dus, want het college is al lang in zee gegaan met het onderzoeksbureau!

Dan de commissievergaderingen van afgelopen week: Bij Fysieke Infrastructuur vroeg ondergetekende naar het vervolg op de evaluatie van het uitstallingenbeleid. Die evaluatie eindigde met een aantal vraagtekens. Weifelend vond toen het college dat de raad dan maar met voorstellen tot oplossingen moest komen. Maar dat zal toch slechts een opdracht worden tot het zoeken naar oplossingen. Daar is het college en daar is het ambtelijk apparaat voor!

Ook een brief van de Milieufederatie met kritische kanttekeningen over het rioolbeleid was door het college per ongeluk vergeten. Krijgt alsnog aandacht. Maar zal dat gebeuren voordat erover gestemd wordt? Ook was er veel aan te merken op het Verkeer-en Vervoersplan. De Fietsersbond stond op de achterste benen. Maar iedereen werd gesust door te wijzen op het (nog in wording) te bespreken Fietsplan. Vreemd dat dit gescheiden en op verschillende data aangeboden wordt. Maken fietsers dan geen volwaardig onderdeel uit van het verkeer? Bij de commissie Sociale Infrastructuur werd het nog gekker.

Het college had geen echt antwoord op de opmerking van de ChristenUnie over het recht om een luisteronderzoek als criterium te gebruiken voor subsidietoewijzing. Twee andere onderwerpen, volwasseneducatie en een stuk over arbeids-reintegratie, werden door de wethouder teruggenomen omdat hij toch echt geen goede stukken had aangeleverd. Huiswerk overmaken Gerrit!

Al eerder was de SP geneigd om een motie van wantrouwen in te dienen tegen het college. Bij de begrotingsbesprekingen liep ook van alles fout. Tijdens de vergadering werd nog even aangekondigd dat er nog meer miljoenen bezuinigd moesten worden dan in de papieren stond; een aantal onderwerpen behoefden nog enige uitwerking, maar ondanks de onvolledige informatie van het college moest de raad toch maar stemmen over de besteding van gelden. En tot overmaat van onduidelijkheid was er veel verwarring over de vraag of er nu gestemd moest worden over 2005 of over de periode 2005-2008. Immers Provinciale Staten wensten een meerjaren financieel plan. De meeste partijen susten toen hun geweten dat de ernstigste bezuinigingen toch pas in 2006 toegepast worden (wie dan leeft, dan zorgt) en stemden vrolijk over de bestedingen en bezuinigingen in 2005. Het college was blij dat ze toen aan het Provinciaal bestuur konden meedelen dat Assen de financiën tot 2008 onder controle had, met de verzekering dat het miljoenentekort per 2008 is weggewerkt.

Voordurend zullen straks de raadsleden op hun neus kijken als ze moeite krijgen met bijvoorbeeld de bezuinigingen op het ouderenwerk. Ja, zegt het college dan, maar daar bent u in principe al mee akkoord gegaan (begrotingsbehandeling november '04)!

Net als het onderzoeksbureau Maastricht; de raad heeft immers bij besluit interesse getoond voor onderzoek naar meer woningen boven winkels? Nou, dan moet de raad niet gaan zeuren over aanbesteding. En van zeuren houdt het college niet. Het liefst zouden ze de raad maar afschaffen, dat werkt sneller, maar vooral prettiger. En vooral die kleine oppositiepartijen, die zijn het lastigst, want je eigen collegepartij krijg je wel mee, vooral zo'n plooibaar geheel als de PvdA.

Helaas, een kritische ChristenUnie, GroenLinks en SP zullen het de collegeleden moeilijk blijven maken. Plop doet ook nog wel eens een duit in het zakje, vooral als het niet op het terrein van wethouder Wiersema ligt, en zelfs de VVD laat zo nu en dan een kritische noot horen, zelfs als het Verdegem betreft. Het is soms droevig, het is vaak frustrerend, maar het blijft boeiend.