Amendement Controle Peuterspeelzalen kreeg weinig steun

29 december 2004

Amendement Controle Peuterspeelzalen kreeg weinig steun

In de raadsvergadering van 9 december bracht de SP een amendement in waarin zij de hygiëne- en veiligheidscontrole goed geregeld wilde zien. In het amendement stelde de SP voor om in plaats van het woordje 'periodieke controle', 'minimaal jaarlijkse controle' te schrijven.

Immers periodiek is ook bijvoorbeeld elke tien jaar. Het college suggereerde tijdens de commissiebespreking dat het wel eens een tweejaarlijkse controle kon worden. De SP wilde duidelijkheid en stelde jaarlijks voor, onder andere omdat de controle tot nu toe jaarlijks plaatsvindt en de VNG ook adviseert om jaarlijks te controleren.

Als er door ouders op het gebied van hygiëne of veiligheid iets aangetroffen wordt wat volgens hen niet aan de norm voldoet, kunnen ouders te allen tijde de GGD inlichten, die dan overgaat tot een extra inspectie.

Buiten deze incidentele tussentijdse inspectie vonden andere partijen dan SP, GroenLinks en D66 (samen 3 stemmen), dat een aanduidding als 'periodiek controleren' voldoende waarborg inhield voor een goede hygiëne en veiligheid voor de kleuters en peuters.

De SP zal over een jaar kritisch de controleactiviteiten evalueren.