Tweede servicebus in Assen

30 november 2004

Tweede servicebus in Assen

Assen krijgt een tweede servicebus. In de commissievergadering van afgelopen woensdag waren alle partijen overtuigd van het succes van de eerste servicebus, die inmiddels al weer een jaar rondrijdt. Er mocht dus ook geld worden vrijgemaakt voor een tweede bus. Deze bus zal de wijken Pittelo en Baggelhuizen aandoen. De SP vindt het een goed idee, maar er moet wel een kanttekening bij worden geplaatst.

De tweede bus gaat vanaf januari 2005 rijden om het gat op te vangen dat ontstaat doordat twee stadslijnen verdwijnen. Een goed initiatief, wat naast de steun van de SP en de andere raadsleden ook op brede steun kan rekenen van de bewonerscommissies van de desbetreffende wijken. Iets is beter dan niets moet er maar worden gedacht. Op deze manier kunnen de vooral oudere inwoners van openbaar vervoer gebruikmaken. Betrouwbaar, rustig en veilig vervoer is belangrijk voor deze doelgroep.

De kanttekening: buslijnen 5 en 6 die tot op heden hun ronden doen in de bovenstaande wijken, verdwijnen. De provincie is flink in het openbaar vervoer aan het snoeien en wanneer een lijn niet voldoende klanten heeft wordt hij opgedoekt.

Goed dat er dan tenmiste een servicebus rijdt, maar dit is volgens de SP niet genoeg. Opnieuw worden grote groepen in de Asser samenleving min of meer vergeten. Inwoners die geen extra service nodig hebben en die daarvoor ook geen extra bijdrage willen betalen. Scholieren en studenten die met deze lijnen naar school gaan. Voor deze mensen is er in januari geen openbaar stadsvervoer meer. Bovendien is er ook nog een groep mensen die niet beschikken over een auto (of partner is ermee naar het werk) en, soms met kleine kinderen, aangewezen zijn op openbaar vervoer. Volgens raadslid Wilkens kunnen niet-service behoeftigen best fietsen. De SP vindt dat toch wel erg kort door de bocht.

De gemeente zou zich meer moeten inzetten voor een acceptabel openbaar stadsvervoer. Door er bij de provinciale overheid meer op aan te dringen. Door te onderzoeken hoe het gaat in andere steden. Door bereid te zijn hier zelf geld voor te willen investeren. Kortom: zich hard maken voor behoud van het Asser openbaar vervoer. We willen geen ouderen achter de geraniums, maar ook geen mensen opsluiten in hun eigen wijk of studenten belemmeren naar school te gaan. En fietsen is niet altijd mogelijk.

Elke inwoner zou toch in zijn of haar wijk moeten kunnen rekenen op een stadsbus. Aan de het college de taak dit te realiseren. Misschien door minder geld te investeren in een andere vorm van vervoer in Assen?

Geen plezierjachtjes in de vaart maar bussen in de wijk.