Assen verdient een veilig peuterspeelzaalwerk

30 november 2004

Assen verdient een veilig peuterspeelzaalwerk

Veiligheid is belangrijk. In huis zorg je ervoor dat gevaarlijke stoffen goed worden opgeborgen en je zeker ruimtes waar kinderen verblijven, regelmatig schoonmaakt. Iedereen weet dit, ook raadsleden uit Assen kunnen dat onderschrijven. Erg vreemd dat dan, wanneer het niet gaat om hun eigen woonplek maar om peuterspeelzalen in Assen, het voor deze raadsleden ineens erg oninterresant wordt.

De verordening peuterspeelzaalwerk is afgelopen week besproken in de commissie Sociale infrastrucuur. In de verordening kan de gemeente Assen regels vaststellen over hygïene, inspectie en regels met betrekking tot personeelseisen.

De Asser commissieleden hadden hier echter weinig belangstelling voor. Een aantal van hen bleef thuis omdat er maar twee punten op de agenda stonden. De wel aanwezige commissieleden hadden weinig te zeggen over de verordening.

Erg vreemd, want in de verordening staat een belangrijke wijziging wat betreft de inspectie van de peuterspeelzalen. Een jaarlijkse controle, zoals eerder altijd het geval was, en ook in de modelverordening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten staat, vindt het college overbodig. Aangezien het rijk niet meer bijdraagt in de kosten van de jaarlijkse inspectiebezoeken voor het peuterspeelzaalwerk, is dit een extra last voor de gemeente. Wethouder Piek zegt dat we maar moeten vertrouwen dat het inspecteren regelmatig gebeurt en dat hier met de GGD duidelijke afspraken over worden gemaakt. Dit is onvoldoende voor de SP.

De raad moet de kaders stellen, de wethouder mag dit uitvoeren. Dit geldt zeker als het gaat om zulke belangrijke zaken. Daarom dient de SP dan ook een amendement in om dit te veranderen. De SP vindt dat een peuterspeelzaal minimaal 1 maal per jaar moet worden geïnspecteerd. Dit is belangrijk voor de hygïene en veiligheid voor kinderen, en kan veel problemen voorkomen.

Het college deed al eerder bezuinigingsvoorstellen op sociaal/maatschappelijke terreinen en liet stadontwikkeling onverkort doorgaan. De meerderheid van de raad ging helaas akkoord met het kiezen voor stenen i.p.v. mensen. Momenteel kost het inspecteren van de kinderopvang en de peuterspeelzalen samen 8.000 euro per jaar. Een schijntje, zeker wanneer je dit tegen de geplande uitgaven voor stadsontwikkeling legt. Zal de raad ook nu kiezen voor bezuinigen op veiligheid voor kinderen?

De SP roept daarom ook de Asser gemeenteraad op in te stemmen met dit amendement zodat we een verantwoord en veilig peuterspeelzaalwerk krijgen in Assen. De raadsleden laten zo zien dat ze veiligheid en hygïene niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de mensen die ze vertegenwoordigen erg belangrijk vinden.