PvdA: minima moeten ook bezuinigen...

29 oktober 2004

PvdA: minima moeten ook bezuinigen...

Als iedereen moet bezuinigen, waarom dan de minima ontzien?
Stel: een bijstandsmoeder, die krijgt te maken met een uitkeringsverlaging van 5 euro, huurverhoging en huursubsidievermindering, aankomende verhoging ziekenfonds en gaskosten. Gelukkig heeft zij de afgelopen twee jaar gebruik kunnen maken van vrijstelling gemeentelijke belastingen, kon haar zoontje zwemmen in de Smelt door de reductieregeling en maakte zij één keer gebruik van de bijzondere bijstand.

Nu mag de PvdA haar vertellen dat zij die laatste tegemoetkomingen, de aanspraak op het minimabeleid, volgend jaar kan vergeten. Ach ja, we moeten allemaal bezuinigen.

Op de raadsvergadering werd o.a. het collegevoorstel behandeld dat mensen die op het sociaal minimum leven, de eerste drie jaar van hun uitkering geen gebruik mogen maken van het minimabeleid. De SP presenteerde een amendement om dit onzalige idee te schrappen. De PvdA, als grootste partij, stemde echter tegen dit amendement. Evenals het CDA vond men dat iemand die in de uitkering terechtkomt de eerste drie jaar nog wel voldoende reserves aan spullen in huis heeft om geen gebruik te hoeven maken van de bijzondere bijstand. Ook de vrijstelling gemeentelijke belastingen en de reductieregeling is niet nodig in die eerste drie jaar.

De SP vindt dat de PvdA dan ook maar zelf deze boodschap aan de minima moet brengen. Daar kun je toch geen ambtenaar voor op laten draaien?