SP gaat voor veiligheid, PLOP pruttelt tegen

20 juni 2004

SP gaat voor veiligheid, PLOP pruttelt tegen

In de raadsvergadering van 17 juni bracht de SP, bij monde van Marijke van den Broek, in het vragenuurtje, de veiligheid van de Asser bewoners ter sprake. Het blijkt namelijk dat het gasleidingennet, volgens een vernietigend rapport daarover, reëel gevaar oplevert voor het door Essent beheerde netwerk aan gasleidingen. PLOP vond het onzin om daar raadstijd aan te besteden en pruttelde iets als: net zo'n gedoe als die chloortrein.

O.K. laat PLOP zich maar bezighouden met het bruisgehalte van de stad, de SP wil zich bezighouden met de veiligheid van onze stad.

Na een pleidooi van Marijke, dat het inderdaad moeilijk is om invloed uit te oefenen op een geprivatiseerd bedrijf als Essent en een opmerking van het CDA dat daar in de Tweede Kamer al vragen over gesteld zijn, bleef Marijke op het standpunt staan dat het ook gaat om Assens grondgebied en Asser burgers waarvoor de gemeenteraad verantwoordelijk is.

In de afgelopen drie jaar zijn er in het noorden al 25 incidenten geweest als lekkages en explosies. Deze ongelukken ontstaan niet alleen door graafwerkzaamheden, maar ook spontaan door verzakkingen in de grond.

Essent heeft haar eigen normen voor veiligheid en ... doet vervolgens niets. Gelukkig werd de zorg om de veiligheid van de Asser inwoners ook gedeeld door de Christen Unie en met hun steun kon toen een groot gedeelte van de raad instemmen met het voorstel om dit probleem op de eerstvolgende commissievergadering op de agenda te zetten.

Hopelijk lost men het dan niet zo op als de gemeente Leiden deed: een brief schrijven naar het gasbedrijf waarin zij haar zorg uitsprak over de veiligheid van de stad (juist in Leiden, Delft en Gouda heeft men last van verzakkingen door stijgend grondwater). Zo'n brief helpt niets; dat hebben we ook gezien aan de 'bezorgde brieven' van de gemeente Assen over de wekelijks passerende chloortrein en de brief naar Den Haag over de zorg wat betreft het huidige asielbeleid. (Overigens, toen de raad zich zorgen ging maken over het voortbestaan van de Johan Willem Friso Kapel, werd een handtekeningenactie gehouden en ging de burgemeester hoogst persoonlijk naar Den Haag om de verzamelde handtekeningen aan te bieden. Was dit ook geen landelijk beleid waar we ons als Assenaren niet bij neerlegden? Maar ja, dit had iets te maken met traditie en muziek en niet met veiligheid of mensonwaardig beleid!)

Zorgbrieven zijn zwakke, niets bereikende pogingen. Dan Essent voor de rechter dagen voor poging tot moord? Dat is het andere uiterste. Maar de SP hoopt op een daadkrachtige uitspraak van de Asser politiek om te voorkomen dat nu of in de nabije toekomst ernstige ongelukken gebeuren. Of moeten we eerst wachten op een gasexplosie (PLOP: die 25 incidenten waren niet in Assen, hier is toch niets gebeurd !!!).

Vanwege het zomerreces, zal het agendapunt over de gasleidingen pas in de commissie Algemeen Bestuur van 31 augustus op de agenda komen. Ook zal de SP dan de orde en veiligheid van het bevrijdingsfestival ter sprake brengen.