Essent kan veiligheid niet meer garanderen

18 juni 2004

Essent kan veiligheid niet meer garanderen

Niet alleen een gevaarlijke chloortrein wekelijks door Assen, maar ook onveilige gasleidingen bedreigen onze veiligheid. Bij graafwerkzaamheden, maar ook spontaan (door verzakkingen) kunnen deze gaan lekken of erger: exploderen.

Marijke vd Broek stelde in de raadsvergadering van 17 juni de volgende vraag:
In het Dagblad v.h. Noorden stond vandaag een bericht over een rapport van de Raad van Transportveiligheid. Dit rapport is gisteren uitgekomen. Daarin wordt gezegd dat het door Essent beheerde gasnet, ook in onze regio, niet veilig is. De Raad spreekt zelfs over een serieuze tekortkoming; er wordt o.a. genoemd: niet-kloppende tekeningen en verouderde kwetsbare gietijzeren afsluiters. Lekkages en explosies kunnen zich voordoen bij graafwerkzaamheden, maar ook spontaan, door verzakkingen. (genoemd: 25 incidenten in het noorden in de afgelopen vier jaar).

De SP heeft zich meer dan eens uitgesproken over de nadelen van de privatisering van nutsbedrijven. Ook nu weer lopen we bij dit geprivatiseerde bedrijf op tegen de mogelijkheid en onmogelijkheid van toezicht en controle.

Het is overigens al de 7e keer dat de Raad van Transportveiligheid een rapport heeft geschreven over ongevallen en incidenten met buisleidingen. Natuurlijk heeft Essent zijn normen en richtlijnen, maar de Raad van Transportveiligheid constateert nu ook de gebrekkige naleving van de zelfregulerende taak. Het gasbedrijf geeft zodoende geen waarborg meer voor onze veiligheid.

Moeten wij als gemeente Assen niet instaan voor de veiligheid van onze openbare ruimte en vanuit die verantwoordelijkheid de normen en richtlijnen van Essent toetsen en besluiten een vorm van toezicht te houden op naleving van deze normen en richtlijnen?