Vrouwen tegen armoede en geweld

21 mei 2004

Vrouwen tegen armoede en geweld

Meer dan 20.000, voornamelijk vrouwen, demonstreerden 23 mei in Vigo (Spanje) tegen armoede en geweld in de wereld. Uit meer dan 160 landen waren vrouwen gekomen om op zaterdag de workshops te bezoeken en zondag mee te doen aan een indrukwekkende mars en manifestatie. Om hieraan ook een bescheiden bijdrage te leveren is Marijke van den Broek meegegaan met 36 andere vrouwen uit Drenthe, Friesland en Groningen.

Marijke was niet de enige politica; ook twee Drentse statenleden, Gea Smit (GroenLinks) en Hilma Mastwijk (CDA) waren actief in workshops en mars. Verder veel vrouwen van vrouwenbureaus, zoals ENOVA; en verder uit allerlei organisaties die zich bezighouden met vrede, emancipatie, armoede en huiselijk geweld.

In Spanje stond de manifestatie uitgebreid in 15 kranten en tijdens de activiteiten in Vigo waren veel tv- en radioverslaggevers aanwezig. Jammer dat er in Nederland zo weinig belangstelling is geweest in de pers.