SP brief naar CDA- Assen heeft zin. CDA is om; geen asielzoekergezinnen op straat

7 januari 2004

De SP-Assen heeft 15 december 2003 in een brief aan de CDA wethouder en -fractie gevraagd invloed uit te oefenen op hun fractie in Den Haag. Een grote groep uitgeprocedeerde asielzoekers dreigde op straat te worden gezet.

Het CDA ,als regerende partij, kan hier iets aan veranderen. Deze brief heeft zijn vruchten afgeworpen door oproepen van lokale SP afdelingen, waaronder die van Assen, en vele honderden reacties op www.sp.nl heeft het CDA ingezien dat het onmenselijk is om vluchtelingen, en in het bijzonder gezinnen met kleine kinderen, rond de kerstdagen in de vrieskou op straat te zetten.

Minister van Justitie Verdonk heeft, doordat nu een meerderheid van de Kamer tegen haar beleid is, moeten toezeggen dat ze - tot haar nieuwe beleid in januari duidelijk wordt - geen asielzoekergezinnen met kinderen op straat laat zetten. In de overige gevallen wordt steeds bekeken of er medische dan wel humanitaire redenen zijn de opvang niet te beëindigen. Door de oproepen, zoals van de SP Assen, is het CDA gewezen op een onderwerp dat hun stokpaardje was tijdens verkiezingstijd; Balkenende neemt het nog steeds om de haverklap in de mond: normen en waarden. Naastenliefde en barmhartigheid staan hiermee in nauw verband en worden ook door hun christelijke ideologie gevraagd Ze hebben ingezien dat dit niet alleen maar kan worden bereikt door mooie verkiezingsbeloften en praatjes op het Binnenhof. Dankzij de oproepen van onder andere de SP heeft het CDA ingezien dat het echt gaat om deze punten in de praktijk toe te passen en waar te maken.