De asser burgers moeten de broekriem aantrekken, maar de gemeente wil wel ruim een miljoen extra!

10 november 2003

Verhoging van de OZB voor huiseigenaren; verlaging van subsidies; minder geld voor het ICO; geen vervanging meer voor versleten speeltoestellen. Dit zijn enkele voorbeelden van bezuinigingen die het gemeentebestuur zal uitvoeren. Dit als reactie op het afknijpen van de geldstroom van de overheid. De gemeente Groningen weigert de overheidskorting door te berekenen aan de burgers en heeft aangekondigd 12 miljoen euro op het eigen ambtenarenapparaat te zullen bezuinigen. Assen daarentegen kondigde extra kosten aan voor o.a. organisatieaanpassing, verbetering interne communicatie, nieuwe loketten, enz.

Om te komen tot een verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening, wordt als 'eerste stap' alvast 142.000 euro beschikbaar gesteld. U denkt waarschijnlijk dat in dit bedrag ook het nieuwe ouderenloket en sportloket en waarschijnlijk ook de websitekosten opgenomen zijn. Nee, voor de verdere ontwikkeling van de Asser website wordt 75.000 euro uitgetrokken en een nieuw loket wordt apart begroot op 28.000 euro. Voor het fenomeen Ássen Koerst' is 400.000 euro neergelegd en voor de noodzakelijke ondersteuning van het programmamanagement 265.000 euro. Dan moet de interne communicatie nog verbeterd worden: 50.000 euro.

Het moet de burger haast duizelen, welke bedragen extra worden uitgetrokken voor een beter functioneren van het gemeentelijk apparaat. Het functioneren was natuurlijk de afgelopen jaren om te huilen (? U mag het zeggen!). Vandaar dat de fractievoorzitter van de VVD, de heer Klompmaker kirde dat hij het initiatief K2 (project Klant en Kwaliteit) met liefde een half miljoen euro erbij zou willen geven.

Gelukkig had dit niet de volledige instemming van de raad. Wel werd de begroting met veel complimenten goedgekeurd. Een opmerking van een CDA-raadslid dat de SP zich belachelijk maakt door tegen de begroting te stemmen, deed Marijke van den Broek wel afvragen hoe het CDA met 3 moties (overigens hele goede, want ze hielden in: inlopen achterstand brandweer wb keuren van gebouwen op brandveiligheid; effectieve inzet wijkbudgetten; veilige oversteek Kloosterveen) voldoende vertrouwen heeft in het college dat deze moties alsnog op hun pootjes terechtkomen. Het CDA, ondanks een snel en direct lijntje naar het college, had dat vertrouwen bij het opstellen van de moties blijkbaar niet. PLOP keurde ook, ondanks aanvankelijk 9 moties, de begroting goed. Hoe kan het ook anders als je collegepartij bent. De SP kon er, evenals de andere oppositiepartijen, niet mee akkoord gaan. Al eerder had zij aangegeven niet in te stemmen met de bezuinigingsmaatregelen van het ICO. Ook nu, met de verdeling ik-een-beetje-meer-dan-jij (zie aanhef), kon de SP niet instemmen. Vertrouwen op de goede afloop van een begroting waar zoveel moeite mee was (12 moties van de collegepartijen), vindt de SP wel getuigen van weinig daadkracht en veel goedgelovigheid van de raad.