Vermeerschool blijft!

5 oktober 2003

Vermeerschool blijft!

Goed nieuws over de Vermeerschool! Het prachtige pand mag blijven staan!
Eerder werd er al gesproken over "plan Kampinga", wat zou betekenen dat het pand radicaal verbouwd zal worden. Maar ook daar zaten de krakers en wij niet op te wachten. Nu is er een nieuw verbouwingsplan. Zo wordt een groot de van de school wordt gerenoveerd, er komt een soort glazen aanbouw bij en er komt een kleine bar. De bar is niet alleen bedoeld voor de mensen van het GGZ reïntegratie traject, maar juist ook voor buurtbewoners. Hier mee wordt de reïntegratie alleen maar versoepeld.

Kortom, het aanzicht van het pand blijft gespaard, het blijft toegankelijk voor iedereen en er is groot feest op de Vermeer! Bij deze willen wij dus alle krakers, buurtbewoners en ondersteunende politieke partijen feliciteren met hun overwinning!

Opvallend was wel dat op de eerder gehouden commissievergadering, de SP de enige partij was die vond dat de gemeente ook best de portemonnee mocht trekken voor behoud van dit prachtige pand. Alle andere partijen gingen daar niet echt op in. Inmiddels heeft de gemeente besloten dat ook zij wel een financiële bijdrage gaat leveren, stond er in het Dagblad van het Noorden, van zaterdag 4 oktober. Opvallend genoeg stond er niet bij dat de SP hetzelfde als enige ook al weken eerder voorstelde. Ook stond er niets bij over de politieke partijen die zich hebben ingezet voor behoud van dit prachtige pand (Plop, Groen Links en Dwars, PvdA en de SP). Dat vind ik persoonlijk toch wel een beetje jammer.

Maar goed, we laten er de feestvreugde er niet door bederven. De Vermeer is gered, de verbouwing begint in februari. Ik kan u dus aanraden om het pand voor die tijd (dus helemaal in originele staat) nog eens te komen bekijken.
Inmiddels heeft dezelfde krakersgroep al een tweede pand gekraakt, aan de Beilerstraat. Dit om de roep om woningen voor jongeren in Assen, eens flink kracht bij te zetten. In het pand, wat eigendom is van het ziekenhuis, stond al meer dan een jaar leeg. Inmiddels wonen er tien jongeren in.

Ook de SP blijft scherp op voldoende woningen voor jongeren. En de Vermeerschool zal ook zeker niet de laatste actie geweest zijn.