SP-voorstellen voor minima door commissie afgeraffeld

14 oktober 2003

SP-voorstellen voor minima door commissie afgeraffeld

Donderdagavond 9 oktober besprak de commissie Sociale Infrastructuur de voorstellen over tegemoetkomingen minima, zoals de eindejaarsuitkering. Tot grote vreugde van de SP, waren de meeste partijen het met elkaar eens om de eindejaarsuitkering op te hogen van 45 naar 60 euro. Over andere voorstellen van de SP betreffende de minima, kreeg Marijke vd Broek in deze avondvergadering om 5 voor 11 nog het woord. Haar protest vanwege dit late tijdstip was niet ongegrond; er was amper belangstelling voor haar argumenten en de voorstellen werden verworpen. Men kon eindelijk naar huis.

De voorstellen betroffen:

1. De groep minima. Onder de groep sociale minima vallen ook 65-plussers die als inkomen alleen een AOW-uitkeringhebben. Als de gemeenteraad besluit de minima een eindejaarsuitkering te geven, of in aanmerking te laten komen voor langdurigheidstoeslag, dan mogen deze mensen toch niet uitgezonderd worden.
  2. Langdurigheidstoeslag wordt gegeven aan mensen die lange tijd een minimuminkomen hebben en ook in de toekomst geen of weinig kans hebben op een baan. Volgens de regels in Assen mogen deze mensen gedurende vijf jaar nooit iets verdiend of anderszins een inkomen genoten hebben. De SP vindt dit belonen van passiviteit. Als een uitkeringsgerechtigde een klein inkomen krijgt, wordt dit in mindering gebracht op de uitkering. Het minimumniveau blijft dus gehandhaafd. Als iemand meer dan de uitkering verdient, wordt men automatisch uitgeschreven van de bijstand. Volgens de SP moet dus gesteld worden: langdurig van een minimuminkomen geleefd hebben.
  3. Langdurig noemt de gemeente 5 jaar. De SP vindt dat 1 jaar al lang is om te leven van een minimuminkomen. Omdat de meeste gemeenten een tijdsduur van 3 jaar aanhouden, wil de SP zich hier wel in schikken. Het voorstel is dan ook om een langdurigheidstoeslag te verlenen als men 3 jaar ononderbroken een minimuminkomen heeft gehad.
  4. De eindejaarsuitkering dient zo spoedig mogelijk (zodat ieder die daarvoor in aanmerking komt het geld voor de feestdagen krijgt) automatisch uitgekeerd worden aan ieder met een minimuminkomen. Degenen die recht hebben op een langdurigheidstoeslag, krijgen een verrekening van de (eenmalige) eindejaarsuitkering.

Om nogmaals aandacht te vragen voor deze voorstellen, dient de SP tijdens de raadsvergadering van 23 oktober amendementen in, waarop de toelichting is bijgevoegd. Marijke hoopt dat de partijen hun standpunt in alle rust willen heroverwegen en instemmen met de amendementen.