Verslag van de ABN-Amro clusterbom actie

14 juni 2003

Verslag van de ABN-Amro clusterbom actie

Zoals al eerder aangekondigd op deze site, hielden wij vrijdag 13 juni een actie bij de ABN-Amro. Samen met Dwars (jongeren van Groen Links), verzamelden wij ons rond twee uur's middags bij de ABN-Amro vestiging bij het Koopmansplein in Assen. Tot vier uur zijn wij bezig geweest met het verzamelen van handtekeningen tegen de aandelen die de ABN heeft in Insys.

Insys is een Engels bedrijf dat Clusterbommen onderhoudt. Bommen die uiteenspatten in allemaal kleinere bommen, die regelmatig blijven liggen. De kans is groot dat iemand ze vindt (vaak kinderen) en dat ze dan alsnog exploderen. Te vergelijken met de landmijnen die tot op de dag van vandaag ook nog steeds overal liggen. Deze bommen zijn ook ingezet in de oorlog in Irak, en hebben al vele slachtoffers op hun naam staan.

Dwars had er een spandoek bijgelegd om ook de aandacht te vestigen op het BPRC proefdiercentrum, waar mede dankzij de ABN, apen een vreselijk bestaan hebben. Om de aandacht te vestigen op deze negatieve kanten van de ABN-Amro, maakt Harry Loco op het Koopmansplein toepasselijke muziek. (Gemist? Woensdag 18 juni speelt hij in de Gouverneurstuin)

Daarnaast hadden wij twee namaak clusterbommen gemaakt van balonnen met confetti en waterbalonnetjes erin, om de werking van een clusterbom te demonsteren. Tot slot hebben we een cd'tje opgezet met bom-geluiden, wat duidelijk de aandacht vestigde en sommigen een beetje een kippenvel-gevoel gaf.

Ook Krista van Velzen (2e kamerlid van de SP) was van de partij, om te vertellen wat er allemaal aan de hand is met de ABN en Insys. De ABN-Amro kwam op eigen initiatief regelmatig even kijken en deelden papieren uit om uit te leggen dat ze "slechts minder dan 18% aandelen hebben" en dat Insys geen clusterbommen maakt, maar onderhoudt. Ook wezen ze erop dat er geen verdrag of wet is waarin staat dat Clusterbommen illegaal zijn. Tsja, dat wisten we allemaal dus al en daarom stonden we daar ook. 18% is bijna een vijfde deel en dat geeft je toch behoorlijk wat zeggenschap. Het onderhouden van bommen zorgt er voor dat ze langer houdbaar zijn en beter ingezet kunnen worden. En dat clusterbommen niet illegaal zijn wisten we ook wel, maar dat zegt niet dat ze niet onmiddellijk afgeschaft moeten worden. Immers; een wapen bezitten met vergunning is ook niet illegaal maar kan wel levensgevaarlijk zijn, en zeker wanneer het in "verkeerde" handen valt!

Bij deze wil ik iedereen bedanken die zich heeft ingezet om deze actie tot een succes te maken, te weten: Harry Loco, Krista van Velzen, de jongeren van Dwars, sympatisanten, iedereen die zijn handtekening heeft gezet en uiteraard "onze eigen" SP-ers en in het bijzonder Bonne Harkema, die deze actie heeft voorbereid.

Deze actie is hiermee nog niet afgerond. De actie wordt landelijk gevoerd, om zoveel mogelijk mensen te informeren. Als u deze actie gemist heeft, kunt u uw handtekening nog zetten en meer lezen op onze landelijke website.