Toch verder met Seubers

22 juni 2003

Toch verder met Seubers

Ondanks de klachtenregen over het ouderen-en gehandicaptenvervoer dat door taxibedrijf Seubers wordt uitgevoerd, krijgt Seubers toch weer een jaarcontract voor 2004.

De SP was de enige partij die zich uitsprak tegen verlenging van het contract met Seubers en wees op de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek en naar de gemeenten Tynaarlo en Emmen die aangekondigd hebben niet verder met Seubers te willen werken.

Het klanttevredenheidsonderzoek, nota bene door Seubers zelf uitgevoerd, scoorde een 5,9.

Toen Marijke vd Broek de (suggestieve!) vragen en antwoorden bekeek en zelf een berekening maakte, kwam zij niet hoger dan een 3,9. Immers, vragen hebben een wisselende mate van belangrijkheid; dus antwoorden moeten derhalve een gewicht krijgen in de berekening. Je kunt een antwoord op de vraag of de chauffeur vriendelijk is, niet hetzelfde gewicht geven als de vraag of de taxi redelijk op tijd komt of de vraag of de rolstoel veilig is vastgezet.

Taxi Seubers wil bovendien maar drie zones rijden. Landelijk is nu vastgesteld dat ouderen en gehandicapten recht hebben op vijf zones. Voor de overige twee zones stelde het college voor om daarvoor als compensatie 24,15 euro per kwartaal te geven. Marijke vond dit een onacceptabel lapmiddel.

Tenslotte gaf zij het college nog een veeg uit de pan door op te merken dat de behandeling van het voorstel om wel of niet met Seubers door te gaan, veel te laat op de agenda is geplaatst. Ook de gehandicaptenraad en de seniorenraad kwamen met hun advies in tijdnood omdat per 1 juli aan Seubers kenbaar gemaakt moest worden of het contract verlengd werd.

Eén lichtpuntje: de raad was wel van mening dat het jaar 2004 gebruikt moet worden om naar alternatieve vervoersmogelijkheden uit te kijken of wellicht over te gaan tot Persoonsgebonden Budget.