Stop de sloop van de Vermeerschool!

21 juni 2003

Stop de sloop van de Vermeerschool!

Vrijdag is door de rechtbank uitgesproken dat de huidige eigenaar van de Vermeerschool, de GGZ, toch écht wel de school mag slopen voor nieuwbouw. Door een actiegroep van omwonenden werd geprobeerd om via een juridische procedure de sloop ongedaan te maken, helaas besliste de rechter anders. De GGZ kan dus een sloper bestellen. Toch voelde de actiegroep zich nog niet verslagen en is overgegaan tot kraken.

Zaterdagavond was het zover. Een krakersgroep van ongeveer 15 jongens en meisjes heeft de school in bezit genomen. RTV-Drenthe en het Dagblad van het Noorden stonden er met de neus bovenop. De SP was er als sympathisant ook bij aanwezig. Zij vindt het een goede zaak deze mooie school behouden blijft. Het gebouw is beeldbepalend voor een buurt die "het kraken van de zweep kent". De Weth. Buningstraat heeft door kraakacties enige jaren geleden de huizen weten te behouden en de buurt ziet er nu verzorgd en gezellig uit. In dezelfde stijl en middenin deze buurt ligt de school. Helaas is het niet gelukt dit gebouw op de monumentenlijst te krijgen of als beschermd stadsgezicht te laten verklaren. Vandaar ook dat de huidige eigenaar zonder problemen een sloopvergunning kreeg.

De actiegroep wil nu proberen de Asser bevolking wakker te schudden en zich uit te spreken tegen de sloop. Behalve de SP zijn er meer politieke partijen die hebben verklaard de school te willen behouden: GroenLinks, PLOP en de VVD.

Ook het voormalig hoofd der school, dhr. De Groot zou graag zien dat "zijn school" behouden blijft. Het gebouw heeft ook binnen veel waardevolle zaken, o.a. mooie mozaïeken vloeren en een "strafbankje" waarop leerlingen moesten wachten voor het kantoor van het schoolhoofd.

De actiegroep nodigt iedereen die de school een warm hart toedraagt, eens te gaan kijken en wellicht een bijdrage te leveren (handtekening, geld en/of goederen).

Dinsdagavond 24/6 wordt iedereen verwelkomd met een drankje en hapje. Meer informatie wordt op de speciale website De Vermeer bijgehouden.