4 mei, dodenherdenking

2 mei 2003

4 mei, dodenherdenking

Zoals elk jaar worden er dit jaar weer herdenkingstochten georganiseerd. Dit jaar zullen deze echter een extra betekenis hebben.

Naast dat wij de slachtoffers van de Tweede Wereld Oorlog herdenken, is het een mooi moment om ook extra stil te staan bij de slachtoffers van de nieuwe oorlog, de oorlog in Irak.

4 mei is een dag van bezinning, een dag waarbij wij stilstaan bij het feit dat niet iedereen in vrijheid kan leven, dat niet iedereen vrijheid van meningsuiting heeft en dat niet iedereen elke dag te eten heeft. Zaken die voor ons zo vanzelfsprekend zijn, zijn voor anderen elke dag weer een gevecht. Helaas gelden de mensenrechten niet voor iedereen. Laten we daarbij even stilstaan, op 4 mei.

De herdenkingstocht in Assen, begint om 19.45 bij de Hoofdlaan, ter hoogte van het voormalig openluchttheater aan de Broeklaan. De tocht eindigt bij het monument Lindebuurt, op het terrein van sportcomplex de Smelt. Van de SP lopen uiteraard ook mensen mee, om vervolgens bloemen te leggen bij het monument. Ook bij herinneringskamp Westerbork wordt de jaarlijkse dodenherdenking gehouden, en wordt er dit jaar even extra stilgestaan bij de slachtoffers in Irak.