Nachtwake

15 december 2002

Nachtwake

In de nacht van zaterdag 14 op zondag 15 december, is er een nachtwake gehouden voor asielzoekers die al jaren in de procedure zitten, veelal al Nederlands spreken en nu alsnog uitgezet worden. Deze nachtwake vond plaats in verschillende steden, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Zwolle, Arnhem, Nijmegen, Noordwijk, Doetinchem en ... Assen.

De nachtwake duurde van tien uur 's avonds tot tien uur 's ochtends. Het programma werd gevuld met muziek, poëzie, dans en indringende persoonlijke verhalen van vluchtelingen. Ook wij waren namens SP-afdeling Assen, twee uur aanwezig, van tien uur 's avonds tot twaalf uur in de nacht. We hebben een kleine donatie gedaan en waxinelichtjes meegebracht, zoals in de oproep stond.

Asielzoekers die op 1 april 2001 (toen de nieuwe Vreemdelingenwet in werking trad) drie jaar of langer in de opvang zaten (al dan niet uitgeprocedeerd) dienen alsnog een verblijfsvergunning te krijgen bij wijze van generaal pardon. Jan de Wit heeft hier in april ook een motie voor ingediend.

Wat opvallend is dat de CDA, tegen deze voorstellen is, alhoewel zij naastenliefde hoog in het vaandel hebben staan. Ook zaterdagavond schitterde de CDA als enige partij, door afwezigheid. Mensen die al zolang in de procedure zitten, hebben veelal kinderen die vloeiend Nederlands spreken. Sterker nog, sommigen van hen spreken de taal van het land van herkomst niet of zeer slecht. Deze kinderen gaan vaak al jaren naar een Nederlandse school en hebben Nederlandse vrienden.

De volwassenen zijn vaak al grotendeels ingeburgerd. Op die zaterdagavond sprak er een man uit Congo. Hij vertelde dat hij zichzelf Nederlands heeft aangeleerd, omdat hij hier niet de kans krijgt om naar school te gaan. Hij heeft in de bibliotheek zich verdiept in de normen en waarden, cultuur en gebruiken in Nederland.
Dit alles vertelde hij in het Nederlands. Kan zo'n man nog uitgewezen worden?

De SP pleit ook voor een beter beleid. Als u hier meer over wilt weten kijk dan eens in ons verkiezingsprogramma bij migratiebeleid daar vindt u de standpunten van de SP, over alles wat te maken heeft met migratie en vluchtelingen.

Pauline Niers