"Onmogelijk" om de trein terug te pakken

4 november 2002

"Onmogelijk" om de trein terug te pakken

Een tijd geleden is de NS geprivatiseerd. De kwaliteit werd van kwaad tot erger, zullen we maar zeggen. Daarom hebben wij afgelopen vrijdag een actie gehouden op het station in Assen, zoals u heeft kunnen lezen in het stukje "Pak de Trein terug".

Rond zes uur 's avonds kwamen we aan op het station en wat schetst onze verbazing? Er staan minstens honderd mensen om en op het station! En op het perron? Twee stilstaande treinen. Er was een wisselstoring. Honderden mensen waren gestrand in Assen en konden geen kant meer op. De NS beloofde bussen in te zetten, maar dat werd het niet meer.

We hoorden de verhalen aan van de mensen, die veelal geschrokken op het station bleven wachten. Mensen die naar Schiphol moesten en nu hun vliegtuig niet meer konden halen, mensen die geen woord Nederlands spraken, mensen met kleine kinderen en mensen met belangrijke afspraken. Het zal je maar gebeuren.

Na een uur wachten werd er omgeroepen dat de treinen weer gingen rijden. Iedereen haastte zich naar het perron, waar de trein nog wat zuchtte en pufte, maar in beweging komen, ho maar. Na een half uur daarna, vertrok de eerste trein weer, bomvol met verontwaardigde mensen. Onze actie werd een razend succes, dat laat zich raden. We haalden meer dan 350 handtekeningen op en veel mensen spraken hun sympathie uit voor de SP.

Het personeel van de NS hebben we getrakteerd op een bonbon. Dit werd erg gewaardeerd en ze tekenden ook graag onze lijsten. Ook het personeel wil graag dat de privatisering teruggedraaid wordt. Zij kunnen immers meestal niets doen aan alle problemen, maar ze krijgen wel de klachten.
Natuurlijk zijn we blij dat onze actie zo'n succes werd, maar we vonden het ook erg vervelend voor de mensen die gestrand waren in Assen.

En wat we ook erg vervelend vinden, is dat er de volgende dag (zaterdag) niets over in de krant stond, terwijl we uiteraard wel persberichten hebben verzonden. Er stond niets in over onze actie en ook niets over al die mensen die voor de zoveelste keer de dupe werden van de niet goed functionerende NS. Overigens, als u deze actie gemist heeft en toch graag nog een handtekening wilt zetten, dan kan dat natuurlijk online.

Pauline Niers