h

Verslag raadsvergadering donderdag 19 september 2002

5 oktober 2002

Verslag raadsvergadering donderdag 19 september 2002

Enkele agendapunten, waarop de SP heeft gereageerd:

Startnotitie Milieueffectrapport (MER) Het Stadsbroek II

I.v.m. de sportieve en recreatieve activiteiten en plannen voor Het Stadsbroek, waaronder De Smelt, zal er een beoordeling moeten plaatsvinden wat betreft de effecten op het milieu. Er zijn nl. bijzondere omstandigheden die aandacht verdienen: de nabijheid van het Asserbos, de nabijheid van woongebieden, het cumulatieve effect van activiteiten als het TT-circuit en de maatschappelijke en politieke gevoeligheid van het gebied.

Die politieke gevoeligheid uitte zich door de intensieve bemoeienis van PLOP. Deze partij heeft met name vragen over de bestemming als gemeentelijke sportieve activiteit. Vooral wanneer blijkt dat in de toekomst het zwembad wordt toegevoegd als recreatieve voorziening behorende bij het te bouwen hotel. Bovendien zijn er vragen omtrent de bezoekersaantallen. Worden deze aantallen niet kunstmatig laag gehouden vanwege de milieudruk en bijkomende eisen? De SP heeft de raad laten weten met PLOP deze bezorgdheid te delen en de ontwikkelingen kritisch te volgen.

Opvang uitgeprocedeerde asielzoekers

De SP heeft mede een motie ondertekend met de volgende inhoud: De gemeenteraad van Assen, in vergadering bijeen op donderdag 19 september 2002

  1. Verzoekt het college van burgemeester en wethouders voor uitgeprocedeerde vluchtelingen en de zogenaamde "Dublin-claimanten" in nauw overleg met de Stichting Noodopvang dakloze asielzoekers Assen, te willen blijven zoeken naar een adequaat onderdak binnen onze gemeente en voorts:
  2. Het initiatief te willen nemen om te onderzoeken of in gezamenlijkheid met omringende gemeenten een dergelijke centrale opvang tot stand kan komen voor de genoemde "Dublin-claimanten" vanuit de regio.

Uitvoering reductieregeling

Er lag een voorstel tot vaststelling (met een kleine wijziging) van uitvoeringsrichtlijnen t.b.v. de reductieregeling. Dit betreft mensen met een laag inkomen in aanmerking te laten komen voor een tegemoetkoming in de kosten voor:

  • zwemlessen;
  • recreatief zwemmen of "baanzwemmen";
  • muziekles;
  • cursus creatieve ontwikkeling;
  • lidmaatschap bibliotheek;
  • recreatief schaatsen;
  • bezoek theater, bioscoop,pretpark, dierentuin, museum;
  • ouderbijdrage peuterspeelzaal, bijdrage speelotheek;
  • gebruik kerktelefoon;
  • huur van een volkstuin;
  • lidmaatschap sportvereniging, kosten individuele sporten (sportschool);
  • abonnement dagblad;
  • cursus sociaal-cultureel werk; en toegevoegd (wijziging):
  • de kosten van aanschaf van een pas 65+;
  • het lidmaatschap van een ouderenbond.

De SP verklaarde blij te zijn dat er indertijd besloten is minder draagkrachtigen tegemoet te komen wb. bovengenoemde kosten en met de recente uitbreiding, maar wil dit niet koppelen aan een bepaalde activiteit.
De SP wil in plaats daarvan een persoonsgebonden budget. Daartoe zal de SP een initiatiefvoorstel indienen.

Subsidieverordening Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW)

Als reactie op een wijziging op deze verordening, inhoudend: Voor alleenstaande ouders met kinderen van 5 tot 12 jaar wordt de huidige inkomstenvrijlating afgeschaft heeft de Chr.Unie een amendement ingediend om deze wijziging teniet te doen. De SP stemde van harte in met dit amendement en voegde aan dit agendapunt nog een opmerking toe: De premies of onkostenvergoedingen die verband houden met sociale activering, scholing en inschakeling in de arbeid, betreffen de WIW'ers behalve de Nuggers (niet uitkerings- gerechtigde die als werkzoekende staat geregistreerd en niet langdurig werkloos is). In het voorstel om deze groep erbuiten te laten staat: Nuggers hebben veelal een keuze gemaakt om bewust buiten het arbeidsproces te blijven. De SP vindt dit een onjuiste stellingname. Zouden deze mensen niet gebaat zijn bij een financiële stimulans om bijv. een cursus sociale activering te volgen?

Marijke van den Broek

U bent hier