Oppositie in de aanval

16 augustus 2002

Oppositie in de aanval

Eén van de spannendste raadvergaderingen na de verkiezingen: de College programma bespreking: De aanval van links!
Uiteraard is iedereen van harte welkom!

De eerstvolgende raadsvergadering is op 22 augustus, 20:00 en gaat over het nieuwe collegeprogramma. U hoort dan alle partijen zich uitspreken over de plannen van de komende vier jaar. Deze zijn samengevat in het collegeprogramma dat u hier of hier kunt lezen).
Het wordt een interessante en spannende avond, omdat het maar de vraag is of iedereen met die plannen instemt; met name de oppositiepartijen (de partijen die geen wethouder in het college hebben en die dus niet meegedaan hebben met het maken van de plannen) kunnen kritiek leveren en alternatieven aandragen.
Uiteraard zal de SP op deze avond laten weten hoe zij denkt over het programma: De aanval van links!

Collegeprogramma 2002 - 2006

Algemeen

Assen Koerst heeft een impuls gegeven aan het denken over de ontwikkeling van de stad en de samenwerking tussen gemeentebestuur en burgers. De stad Assen moet zich volgens haar inwoners verder ontwikkelen met behoud van het karakter van een sociaal betrokken, sfeervol, verzorgd en leefbaar dorp in het groen en de variatie en dynamiek van een stad. Dit beeld is voor deze bestuursperiode richtinggevend.

Samen met de Assenaren willen we hieraan invulling blijven geven. Daarvoor wordt de relatie met de burger verder versterkt. Dit gebeurt zowel via transparante procedures, via de kwaliteit van het werk, als via de communicatie vanuit de gemeente naar de burger.

Een evenwichtige afweging zal moeten plaatsvinden tussen de beschikbare ruimte, prioriteitstelling en "nieuw beleid voor oud beleid" en de afgesproken financiële kaders. Beleidsonderdelen worden op doelmatigheid en doeltreffendheid geëvalueerd. Een deel van de gemeentelijke tarieven is gebaseerd op kostendekking. Wij zetten deze lijn voort. De overige tarieven en belastingen worden niet meer dan trendmatig aangepast. Voor de OZB wordt voor de gehele bestuursperiode een jaarlijkse verhoging van 3,5% vastgelegd. Een dynamisch Assen

Assen Koerst is richtinggevend voor de ambities en de ontwikkeling van de stad. De mogelijkheden van een intensiever en zuinig ruimtegebruik, van een sterkere samenhang in de (binnen)stad worden in kaart gebracht. Dat betekent dat wij naast de opstelling van de visie Westelijke stadsrandzone ook de huidige en toekomstige inbreidingslokaties in kaart brengen. Daarmee is een goede afweging mogelijk.

Wij zetten de ingezette verbetering van de bereikbaarheid van Assen voort. Dit geldt voor zowel de auto, de fiets als het openbaar vervoer. Het onderhoud van straten, wegen en voet- en fietspaden wordt verder verbeterd. Er wordt bij de inrichting rekening gehouden met ouderen en gehandicapten. Wij willen de onderwijsinfrastructuur versterken door het bevorderen van de uitbreiding van opleidingsmogelijkheden op alle niveau's: HBO, MBO, volwasseneneducatie, VMBO. Wij gaan door met het ingezette beleid ter verbetering van de huisvesting van het onderwijs. Dit beleid is sterk verbonden met de ontwikkeling van de Brede School. In deze periode moet de bouw van het Cultureel Kwartier starten. In het kwartier komt een ruimte voor jongeren en hun cultuur, waaraan in samenwerking met jongeren invulling wordt gegeven.(*) Deze bestuursperiode zullen wij een voorstel tot besluitvorming over het bevaarbaar van de Vaart voorleggen aan de raad.

Een sociaal betrokken Assen

Wij gaan het wijkbeleid verder ontwikkelen. Bewonersoverleggen zijn daarbij een onmisbaar instrument. De epresentativiteit van deze organen zal, waar nodig worden bevorderd en verbeterd. De sociale component (opbouwwerk, buurtbemiddeling) wordt uitgebreid. De samenwerking tussen onderwijs, sport, zorg en welzijns -organisaties in de wijken en hun voorzieningen wordt versterkt (Brede School) en mede daardoor wordt ook het gebruik van die voorzieningen gestimuleerd. Daarnaast wordt er extra aandacht gegeven aan de oudere jeugd in de wijken.

In de sportnota staat het vergroten van de deelname aan sportactiviteiten centraal. Wij gaan dat de komende jaren gestalte geven. Aanpak via de wijken staat daarbij centraal. De uitvoering van de sportnota is niet mogelijk zonder een forse impuls in bestaande en nieuwe sportaccommodaties. In het subsidiebeleid wordt geen onderscheid gemaakt tussen verenigingen die gebruik maken van gemeentelijke of van particuliere accommodaties in Assen.

Bij het minimabeleid gaan wij de procedures verder vereenvoudigen en de informatie verbeteren om het ongewild niet-gebruik op te heffen. In de WVG zijn de vervoersvoorzieningen en de mogelijkheden van een grotere individuele bestedingsvrijheid aandachtspunten. De evaluatie zal hiervoor de basis zijn. In het kader van het werkgelegenheidsbeleid is voortzetting van het beleid voor groepen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt noodzakelijk.

De nieuwe nota Ouderenbeleid zal het kader zijn voor het ouderenbeleid in deze periode. Assen kent een toenemende groep allochtonen. Dat stelt nieuwe eisen aan het samenleven, maar biedt ook een verrijking van onze samenleving. De aanwezigheid van deze inwoners biedt kansen voor een veelheid aan culturele activiteiten en vraagt wederzijdse inzet om taalproblemen te verminderen en participatie te bevorderen. Op basis van de aangekondigde minderhedennota zullen wij kansen en bedreigingen op- en aanpakken.

Het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid gaat een nieuwe periode in. Naast de directe inzet op het verminderen van de taalachterstanden van allochtone kinderen, is ook hierbij de samenhang met de ontwikkeling van Brede Scholen van belang. Samenwerking tussen verschillende, ook multiculturele, organisaties, hulpverleners en scholen zorgt voor een bredere basis bij de ondersteuning van leerlingen.

Een leefbaar Assen

Wij willen het veiligheidsgevoel overdag en in de nacht vergroten: het veiligheidsbeleid, zoals neergelegd in de notitie van CDA, PvdA, VVD, ChristenUnie en Groen Links wordt in hoofdlijnen uitgevoerd. Wij gaan onderzoeken of door herijking van politieprioriteiten en van de functie en bevoegdheden van de stadswacht de uitvoering van het beleid verbeterd kan worden. Naast directe uitvoeringsmaatregelen is veel aandacht nodig voor preventie. Preventie betekent investeren in de wijken, in het wijkbeleid en in het onderwijs- en welzijnsbeleid. Een belangrijke doelgroep daarbinnen vormt de jeugd. Wij gaan door met het project Jeugd en Veiligheid.

Een duidelijke overheid doet en handhaaft wat ze zegt. Dit vergt een voortdurende actualisatie van het rampenplan, de regelgeving en de handhaving (project integrale programmatische handhaving). Betaalbaar wonen voor iedereen is het uitgangspunt bij het huisvestingsbeleid. In de komende jaren is daarbij extra aandacht nodig voor starters op de woningmarkt, jongeren en ouderen. Bevordering van de verkeersveiligheid is een belangrijk aandachtspunt. Wij ronden de invoering van 30 kilometerwijken in deze periode af.

Assen schoon en aantrekkelijk. Dat is het beeld dat wij voor ogen hebben Dat betekent aandacht voor het uiterlijk van Assen, de inrichting en het onderhoud van groen en grijs en het opruimen van zwerfvuil. Om dat te realiseren gaan we met de inwoners het beheer van de openbare ruimte verbeteren door de experimenten met IBOR (Integraal Beheer Openbare Ruimte) voort te zetten. Voorts willen wij de stad groener maken door met de bewoners "een 1000 bomenplan" op te zetten.

In deze periode wordt de milieubeleidsvisie vernieuwd. Aandachtspunten daarbij zijn duurzaam bouwen, klimaatbeleid en geluid. Wij bevorderen dat er in het centrum meer activiteiten worden georganiseerd. Tevens wordt er aansluiting gezocht met activiteiten op het TT-circuit.

* Een eerste aanzet daarvoor is gegeven in het gesprek op 1 november 2001 tussen de wethouden van cultuur en 13 jongeren van o.a. de Jongerenraad.