Het gemeentebestuur van Beilen: Mooie woorden, maar geen daden?

26 augustus 2002

Het gemeentebestuur van Beilen: Mooie woorden, maar geen daden?

Uit alles blijkt maar weer eens dat het geen goed idee is, om de NS te privatiseren. Het gemeentebestuur van Beilen verzet zich er in ieder geval niet tegen. Wie wel? De SP natuurlijk!

Want de burgers van Beilen mogen niet de dupe worden van het nieuwe motto van de NS: winst, winst, winst!
In de ontwikkelingsvisie van Beilen, van 1994 staan de plannen van het gemeentebestuur voor de komende 25 jaar. Nu, al naar 8 jaar kunnen zij zich al niet meer aan deze mooie woorden houden:

"Binnen de gemeente is de autoafhankelijkheid groot. Toch zullen grote groepen (bijvoorbeeld gericht op de onderwijs- en zorginstellingen) afhankelijk zijn van een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer. De gemeente zal de ontwikkeling van hoogwaardig openbaar vervoer nauwlettend volgen en haar invloed aanwenden om zowel de routering als overstapplekken optimaal te houden"

En:

"Het station van Beilen betreft een hoogwaardige voorziening. De gemeente wil nader onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om het station uit te bouwen tot een knooppunt waarin de overstap van vervoerswijzen (trein-auto en trein-fiets) wordt benut. Daarnaast zal worden onderzocht of bepaalde functies (kantoorachtige bedrijvigheid) aan het station kunnen worden gekoppeld."

De NS wil alle kleinere (en dus minder winstgevende) loketten sluiten. De bewoners van Beilen hebben nu al laten weten het daar niet mee eens te zijn. Massaal werden en worden onze handtekeningenlijsten getekend.
Daarom gaan wij op zaterdag een actie houden, om zoveel mogelijk handtekeningen te verzamelen.
Al deze handtekingen worden naar de nieuwe president-directeur van de NS gestuurd.
Het is jammer dat de gemeente haar inwoners niet ondersteund. Want: waar gaan we heen zonder het loket?

Pauline Niers