Reactie SP Collegeprogramma 2002-2006

28 juli 2002

Reactie SP Collegeprogramma 2002-2006

Hier onder staat de tekst zoals deze door SP-fractievoorzitter Marijke van den Broek is gezegd als antwoord op het Collegeprogramma 2002-2006.

SP-bijdrage aan de bespreking van het collegeprogramma 2002-2006 op 22 augustus 2002.

Voorzitter,
De SP heeft drie pijlers waarop zij haar ideologie baseert: gelijkwaardigheid, menselijke waardigheid en solidariteit.
Nu zie ik dat niet iedereen opeens vol verwachting en geïnteresseerd rechtop gaat zitten. Dat komt omdat het geen nieuws is wat ik u vertel en bovendien bijna iedere partij een deel van deze ideologie in het verkiezingsprogramma heeft staan.

Om maar wat te noemen:
De VVD schrijft: "sociale rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid opdat de zwakkeren niet het slachtoffer worden..."
CDA: "gerechtigheid, gespreide verantwoordelijkheid, solidariteit en rentmeesterschap..."
PvdA: "een rechtvaardige samenleving en de gelijkwaardigheid van mensen..."
Het PLOP-programma staat vol over verantwoordelijk voelen.
Wat zal Assen een eerlijk, rechtvaardig, sociaal en verantwoord beleid voeren èn een collegeprogramma dat dat beleid wederom handen en voeten geeft.
Hoe kan het dan gebeuren dat er een dezer dagen in de krant te lezen was dat het gehandicaptenplatform vindt dat de communicatie tussen gehandicapten en gemeente nog steeds niet optimaal is; dat scholen een slechte start maken door verkeerd ingeschatte verbouwingsactiviteiten en dat een rubriek als "de miniman" uitpuilt van de kritiek door burgers wat betreft veiligheid, openbaar groen, speelplaatsen en andere zaken die het werkterrein van de gemeente zijn.

Ook het bestuursprogramma 1998-2002 sprak over een positieve grondhouding en een daadkrachtig gemeentebestuur, waarin voor de SP toch wel een aantal goede punten stonden, maar die niet in die periode zijn gerealiseerd. Hoewel dezelfde partijen in het college zitten, vinden wij deze punten niet meer terug in dit programma.
De SP denkt dat er iets ontbreekt in de gemeente en in het gemeentelijk beleid. Een aspect waar de meeste partijen aan voorbijgaan, nl. SOLIDARITEIT.

Solidair zijn met de burgers van Assen betekent, je inleven in de behoeften, wensen en gevoelens van de ander en ze proberen te realiseren zoals je het ook graag zelf gehad zou willen hebben, dat er bijv.wordt nagedacht over de man-vrouw verhouding.

De wethouders zijn weer allemaal mannen en ook in de raad zijn vrouwen ondervertegenwoordigd. Ik vraag dan ook alle partijen nu al bezig te zijn om voor de volgende verkiezingen te zorgen dat vrouwen in grotere getale meedoen. Solidair zijn betekent dat de gemeente zich opstelt als dienstverlenend instituut. Dus meer dan streven naar helderheid van procedures. Procedures moeten een hulpmiddel zijn om doelen te bereiken, dus duidelijk, snel en eenvoudig. Ook zullen ambtenaren de flexibiliteit moeten kunnen opbrengen om burgers zoveel mogelijk individueel tegemoet te komen. Misschien hoeft een cliënt niet het hele traject te doorlopen, misschien kan er tijd en geld worden gewonnen en ergernis voorkomen door te luisteren en solidair te voelen.

Scholen hebben de laatste jaren veel te maken gehad met veranderingen in leerprocessen. Vooral het voorgezet onderwijs en het beroepsonderwijs kenden bijna jaarlijks ingrijpende wijzigingen. Schoolpersoneel en schoolbesturen moesten alle zeilen bijzetten om alle veranderingen in goede banen te leiden.

Kinderen mogen toch niet de dupe zijn van gewijzigde inzichten, zoals wel gebeurd is met de overgang naar studiehuis. Daarom moeten schoolbesturen niet lastig gevallen worden met de verantwoording voor het onderhoud van het schoolgebouw. De SP pleit voor, wat betreft onderhoud van schoolgebouwen, een volledige verantwoording van de gemeente.

De trend om overheidstaken af te stoten moet een halt worden toegeroepen of zelfs teruggedraaid. Hoe kan een bestuur of raad solidair zijn met burgers als zij haar verantwoordelijkheden uit handen geeft en er dus geen zeggenschap meer over heeft? Het uit handen geven, soms gepaard gaand met wurgcontracten, heeft Assen niet veel goeds opgeleverd:

• Een duur zwembad met minimale mogelijkheden om gewoon te zwemmen.
  • Een failliet VVV. Moet je nagaan: een provinciale hoofdstad waar het informatiepunt gesloten is voor eigen burgers en toeristen.
  • WVG-vervoer met een regen van klachten, waarbij de gemeente alleen maar kan hopen op de toezegging van verbetering door de contractant.
  • Busmaatschappijen die uitmaken waar en met welke frequentie de bussen lopen.
  • Sluiting van postagentschappen en aanstaande sluiting van consultatiebureaus.
  • Een TT-evenement, waar onbeschaamd reclame wordt gemaakt voor roken en de jeugd gratis sigaretten krijgt uitgedeeld.

We komen in het collegeprogramma wel solidariteit met aanhalingstekens tegen; zoals het tegemoet komen aan enkele mensen met een plezierboot en hun wens om door te mogen varen tot aan het centrum. De kosten om aan deze wens tegemoet te komen zijn onverantwoordelijk hoog en de SP zal in de besluitneming dan ook tegenstemmen.

Solidariteit met weggebruikers die beschermd moeten worden tegen snelheidsmaniakken. Terecht moeten burgers worden beschermd, maar tegen welke prijs? Brandweer en ambulances worden aanzienlijk vertraagd in hun aanrijtijden om maar niet te spreken van ongemak voor patiënten. Daarom dient de gemeente voorrang te geven aan en te investeren in alternatieve maatregelen. Hoe kan Assen een solidaire stad worden? De insteek van "Assen Koerst" is een goed uitgangspunt. De uitwerking ziet de SP anders dan het college voorstelt. Wij stellen stelllen dan ook voor:

• De aanstelling van een sociaal raadsman/vrouw die tevens kan zorgen voor de noodzakelijke samenhang in beleid en samenwerking tussen instellingen.
  • Kwalitatief goede en gelijk beschikbare zorg voor iedereen als uitgangspunt voor zorg en welzijn.
  • De toegang tot cultuur, recreatie en sport ook voor mensen met een laag inkomen.
  • De gemeente is verantwoordelijk voor het opstellen van volkshuisvestingsplannen en bepaalt via de klankbordgroep de uitvoering.
  • Het bevorderen van digitale communicatie, maar met de garantie dat daardoor niemand "uit de boot valt" of vertragingen ervaart. Dit kan worden gerealiseerd door gratis voorlichting en cursussen, het opzetten van internetcafés en waar nodig, financiële hulp bij de aanschaf van een computer.
  • Uitbreiding van de bereikbaarheid d.m.v. vrijdagavondopenstelling van het gemeentehuis. (zoals beloofd in collegeprogramma van 1998!).
  • Een betaalbaar gemeentelijk zwembad (zoals dat gerealiseerd is in Beilen). Was dit niet een van de aandachtspunten van PLOP?
  • Inspanning om de diverse disciplines die in de loop der tijd geprivatiseerd zijn, weer in overheidshanden te krijgen.
  • Deze inspanning ook buitengemeentelijk door druk uit te oefenen op de provinciale of landelijke overheid (openbaar vervoer, postagentschappen, transport gevaarlijke stoffen, enz.).
  • Vestiging van meerdere kleinschalige, permanente AZC's. De mensen kunnen dan gebruik maken van de faciliteiten van de wijken (school, gezondheidscentrum, sport, verenigingen, enz.). Voordeel: integratie en solidariteit.
  • Inspanning om 24-uurs economie tegen te gaan. Geef mensen recht op rust! De koopzondag moet eerder een uitzondering dan regel zijn.

Al deze maatregelen maken van Assen een stad zoals bedoeld in "Assen Koerst" en waaraan de SP wil toevoegen: een solidair Assen. Het collegeprogramma heeft een aantal punten dat de SP anders wil en mist een visie die de SP wil omschrijven als SOLIDAIR. Daarom kan de SP zich niet vinden in dit programma.

Marijke van den Broek