Etiketteren!

7 mei 2002

Etiketteren!

Zonder dat we er zelf veel over te zeggen hebben, worden genetisch gemanipuleerde gewassen aangeplant en belanden ze via fabriek en supermarkt op ons bord. Genetisch gemanipuleerd wil zeggen dat er op kunstmatige wijze aan "geknutseld" is. Of je daar nou blij mee bent, of niet, als consument zou je het recht moeten hebben te weten wat er in je voedsel zit!

En dat is nu juist niet het geval. Op de etiketten van voedingsproducten moeten van de wetgever alleen die gemanipuleerde bestanddelen aangegeven worden die in het laboratorium gemakkelijk terug te vinden zijn. Dat betekent in de praktijk, dat de meeste genetisch gemanipuleerde ingrediënten niet op het etiket aangegeven zijn!
Daarom houdt de SP door het hele land, samen met RooD (de jongerenafdeling van de SP) acties voor etikettering, zodat iedereen zelf kan kiezen wat hij of zij wil eten.

3 Mei hielden wij, van de afdeling Assen, ook zo'n actie. Wij hebben met 6 mensen informatieve boekjes over genetische manipulatie uitgedeeld, bij winkelcentrum Nobellaan. Uiteraard ontstonden er direct discussies over het wel of niet van genetische manipulatie. Maar ons hoofddoel mag duidelijk zijn: "Wij willen weten wat we eten!" En velen met ons.

Als u meer informatie wilt over genetische manipulatie, of over onze standpunten omtrent genetische manipulatie, kunt u altijd contact met ons opnemen. Wij sturen u graag meer informatie toe.
Ook kunt u voor meer informatie kijken op de landelijke site.

Pauline Niers