5 Mei succesvol

28 mei 2002

5 Mei succesvol

Door het overlijden van Pim Fortuyn 6 mei j.l., is de berichtgeving er een beetje bij ingeschoten, maar op 5 mei hebben wij ook een succesvolle actie gehouden.

Op het Bevrijdingsfestival, wat nog steeds gehouden wordt op het Veemarkt terrein (klik hier om te lezen waarom wij tegen zijn), hebben wij als jongeren in de SP, een stickeractie gehouden. De hele dag liepen we rond op het plein op honderden stickers uit te delen. De teksten waren pakkend: "Verzet heeft zin!", "Waar zit je hart? En klopt het nog?", "Liever een Asielzoeker, dan een Fortuynzoeker" en "Als je een Fortuyn verliest, wees blij: je hebt je vrijheid nog."

Natuurlijk riepen de laatste twee soorten achteraf wat vragen op. Maar ja, niemand van ons bezit een voorspellende blik, helaas. Aan de andere kant moet ik zeggen, dat juist deze stickers goede discussies opriepen. Er kwamen zelfs mensen speciaal naar vragen!

En.. wij hebben onze vrijheid nog. Onze vrijheid van meningsuiting, onze vrijheid van drukpers.
Na het overlijden van Pim Fortuyn, zijn wij als afdeling vrijwel direkt bij elkaar gekomen. Uiteraard hebben wij besloten ook onze campagne te stoppen, zoals u ook op deze website eerder heeft kunnen lezen. Wij zijn het ermee eens: de dood van Pim fortuyn was een laffe moord!

Toch is het nu zaak vooruit te gaan kijken. Wat gaat de toekomst ons brengen? Wat gebeurt er met de Lijst Pim Fortuyn? Gaan zij het redden? Persoonlijk zet ik mijn vraagtekens. Een ding is mij echter wel duidelijk geworden: Nederland is een democratie, nu misschien nog wel een beetje meer dan anders. En dat is de reden waarom je de discussie altijd open moet houden, zonder direkt met een beschuldigend vingertje naar een ander te wijzen.

Nee, wij moeten zelf proberen Nederland weer socialer te maken, we moeten de normen en waarden weer terug zien te vinden en vooral het respect voor een ander weer op zien te krikken. Na de opbouw van de Tweede Wereld Oorlog, zij wij nu toe aan de sociale opbouw. En kennelijk zijn veel mensen dat met ons eens.
9 Zetels! En we gaan ervoor!

Pauline Niers