SP Diervriendelijkste partij - maar wat doen we met de vossen?

24 april 2002

SP Diervriendelijkste partij - maar wat doen we met de vossen?

Samen met Groen Links is de SP door Het Dagblad van het Noorden de diervriendelijkste partij genoemd. De krant deed deze uitspraak n.a.v. een onderzoek van de Stichting Wakker Dier. De SP en Groen Links scoorden een 9.1 voor de inzet voor landbouwdieren, verbod op legbatterijen en de nertsenfok. De VVD, CDA en Lijst PF zijn zelfs tégen betere huisvesting voor dieren in de bio-industrie!

Die publicatie verbaasde ons niet, want herhaaldelijk staan er artikelen in de Tribune (het maandblad van de SP) over acties overal in het land, waarbij men het opneemt voor de dieren. Laatst nog hield Proefdiervrij voor de ingang van de Tweede Kamer een manifestatie. De politieke jongerenorganisaties waren uitgenodigd om mee te helpen meer aandacht te vragen voor het lot van de proefdieren, en voor alternatieven voor proefdieren. Wie kwam mee demonstreren? ROOD, de jongerenafdeling van de SP en zij waren de enige die reageerden op de uitnodiging. Ook voerde ROOD, samen met andere SP'ers en de Fauna-en Dierenbescherming, actie tegen vossenjagers. Ook in Assen heeft de SP-afdeling actie gevoerd tegen het verbod van enten van koeien, schapen, enz. om ze te behoeden voor de MKZ-slachting.

Toen de Dierenbescherming, afdeling Assen een noodkreet uitzond over gebrek aan ondersteuning, heeft de SP onvoorwaardelijke hulp toegezegd voor acties die de dierenbescherming wil voeren.

Wat betreft de vossen, wil ik nog even dit kwijt: ik sta helemaal achter de SP wat betreft de jacht, op welk dier dan ook. Voor de lol een dier neerschieten, waarbij het dier vaak moet lijden omdat elk schot nu eenmaal niet direct een dodelijke treffer is, is onacceptabel. De bewering dat de vossen met rust gelaten moeten worden, omdat het dier gewoon thuis hoort in het ecosysteem, daarmee ben ik het niet eens. De vossen richten veel schade aan onder de vogels en kleine zoogdieren. De oplettende wandelaar ontgaat het niet dat in gebieden waar de vos voorkomt, de weidevogels zo goed als verdwenen zijn. Het evenwicht is verstoord, omdat de vos in Nederland geen natuurlijke vijand heeft. Wij zullen dus op humane wijze de vossenpopulatie terug moeten brengen. Dit zou kunnen door vangen en pijnloos doden, maar beter nog: op de een of andere manier de vrouwtjesvossen onvruchtbaar maken (anticonceptie door lokvoedsel?).

Ik nodig iedereen uit een idee hierover aan te dragen. Wij geven dat door aan Faunabeheer, Dierenbescherming of politiek of wat ook maar de beste ingang is.

Marijke van den Broek