Dak- en thuislozen onder dak

3 maart 2002

Dak- en thuislozen onder dak

Waarom de SP tegen heeft gestemd voor een opvang in de Groningerstraat?

Direct na het aantreden van het nieuwe raadslid Marijke van den Broek vorig jaar, heeft zij het probleem van het ontbreken van adequate opvang van daklozen in de commissie aangekaart. Daarbij betrok zij het rapport van het Leger des Heils, dat al veel eerder aan de gemeente was verstuurd, maar nog nooit geagendeerd was.

In gesprekken met de betreffende ambtenaar bleek dat een locatie voor nieuwe opvang (de keten op het Veemarktterrein voldeden niet en moesten verdwijnen) alleen mogelijk zou zijn in het oude pand van de stichting Masiun aan de Groningerstraat.

Door het focussen op dit pand, is gedurende een jaar voorbijgegaan aan de bezwaren van omwonenden.
In de gemeenteraadsvergadering van 28 februari vond de SP dan ook het negeren van de stem van de bewoners van de Groningerstraat en het specifieke probleem van een opvanghuis voor daklozen in die buurt, voldoende om tegen te stemmen.

Ook Henk Linstra van het CDA vond het negeren van de brieven van de omwonenden (170 ondertekenaars) voldoende om niet in te stemmen met de vestiging van een opvanghuis in het pand Groningerstraat 63.
De SP voegde daar de specifieke problemen aan toe. Natuurlijk wil niemand graag een opvanghuis voor daklozen in de straat, maar de SP vond het in dit geval toch geen "not in my backyard"-effect. Het specifieke van de ligging van dit pand is, dat het zich in de directe nabijheid bevindt van coffeeshops en kroegen. Door het strenge toelatingsbeleid van het toekomstige opvanghuis, zullen ook aanmelders afgewezen moeten worden. In een dergelijke omgeving kan een afgewezen dakloze, die mogelijk hoorbaar zijn teleurstelling uit, snel medesympathisanten krijgen en kan de situatie in een mum van tijd op een rel uitlopen.

Dergelijke situaties komen nogal eens voor wanneer klanten niet meer in gelegenheden worden toegelaten (in horeca/coffeeshops na sluitingstijd, of te dronken/stoned of niet de juiste leeftijd). Vernielingen en vechtpartijen zijn dan geen uitzondering.

De SP vroeg zich af of er werkelijk geen alternatief is. Er zijn toch nog panden in Assen en ook in of nabij het centrum die aangekocht of gehuurd kunnen worden door de gemeente. Bij raadsstemming bleken de tegenstemmers niet in de meerderheid te zijn en zal het pand Groningerstraat 63 worden klaargemaakt voor opvang van dak-en thuislozen.

Marijke van den Broek