h

Hengelo wil van chloortransport af. Nu Assen nog!

28 februari 2002

Hengelo wil van chloortransport af. Nu Assen nog!

Naast Gronigen, Overijssel en Gelderland moet ook Drenthe zich inzetten voor het stopzetten van het chloortransport. Help ons mee dit te realiseren door maandag 4 maart ons te steunen bij het station.
Een lobby van Groningen, Overijssel en Gelderland is bezig om de chloorproductie van Hengelo te verplaatsen naar Delfzijl. Daarmee zou Hengelo af zijn van de gevaarlijke chloortransporten door de stad. De SP wil dat ook Drenthe zich sterk moet maken voor het stopzetten van het chloortransport.

Maandagavond 4 maart om 22.30 uur, houdt de SP in samenwerking met het Comitè Rood Sein Voor De Chloortrein, een actie bij de spoorwegovergang nabij het station (bij het Esso-tankstation). De SP wil dat de levensgevaarlijke transporten over het spoor van Delfzijl naar Rotterdam, worden stopgezet. De actievoerders geven de trein dan letterlijk rood sein.

Hoewel de chloortransporten over het spoor door strenge veiligheidsmaatregelen worden omgeven, zijn er al een aantal ongelukken en bijna-ongelukken met de chloortrein bekend. Dat daarbij geen slachtoffers zijn gevallen, noemt de SP een wonder. Wanneer chloorgas ontsnapt uit de trein in bewoond gebied, inclusief risicobedrijven (benzinestation!), zijn honderden doden en duizenden gewonden te betreuren. De SP vindt dit onacceptabel.
Uit onderzoek van de Socialistische Partij blijkt dat de betrokken gemeenten en dus ook Assen, absoluut niet zijn toegerust om bij een ramp met de trein voldoende hulp te verlenen.

Milieuminister Jan Pronk gaat deze weken met Akzo-Nobel om de tafel zitten voor een afrondend gesprek over het afbouwen van deze transporten. De SP vindt dan ook dat het gemeentebestuur veel meer druk op minister Pronk moet uitoefenen om de chloortrein een totaal halt toe te roepen.

Economisch gezien levert Delfzijl geen arbeidsplaatsen in, omdat daar een productiefabriek moet blijven voor de regionale behoeften. Deze fabriek die nu sterk verouderd is, zal uitgebreid (om transporten van Rotterdam naar Delfzijl te voorkomen) en aangepast moeten worden aan de eisen van deze tijd.

Rotterdam moet dan een een eigen productiemogelijkheid krijgen voor de behoeften aldaar. Met het transport van grondstof voor chloorproduktie (zout) heeft de SP geen probleem.

Marijke van den Broek

U bent hier